–Visst. Snart är det möjligt att tanka egen biogas. Om ungefär fyra år är det i hamn, säger en hoppfull Kjell Christensson på Biogas Syd. I princip kan man göra om alla bensin- och dieseldrivna fordon till biogas, men flygplanen får vi nog vänta på ett tag!
Valtra presenterade sin första biogastraktor i juni 2010. Nu går denna koncepttraktor runt på testkörning i södra Sverige. Olika kommuner, kommunala entreprenörer och Wrams Gunnarstorps gods, som har egen produktion av biogas, har provat den.
Nu är generation två på G. Den är större, och ska klara de kommande avgaskraven bättre. Kraven är ännu inte specificerade varför traktor nummer ett kör med dispens från Transportstyrelsen.
För närvarande fokuserar man på att testa motortekniken och att utveckla gastuberna.
–Nu provar vi på jordbrukstraktorer men vi har även tänkt längre, till exempel hur man ska få till biogasdrivna skogsmaskiner. Ett krav är att gasen måste kunna transporteras till de skogsmaskiner som jobbar ute i skogen. Därför håller vi på att ta fram ett system med utbytbara gastuber. Det ska fungera ungefär som att byta kolsyrepatron i sin Sodastream. Nu är gastuberna ganska små, det är också något som måste ordnas.
Kjell intygar att tuberna är gjorda för att klara stora påfrestningar och att gasen är tryggare än både diesel och bensin som lägger sig på marken och lätt fattar eld.
–Gasen stiger bara rakt upp i luften om det skulle gå hål på slangen.
Biogasmaskinerna kommer först i tätorterna, där det är lättast att tanka. I dag är det dyrt att ha en egen uppgradering och tankstation, bara kommuner och entreprenörer har råd.
Läs hela artikeln i SKOGEN 5/12
Du som är medlem kan läsa hela reportaget och resten av tidningen på medlemssidorna.
Text: Karin Bernle