Vägverket, Jordbruksverket och Skogsstyrelsen har på regeringens uppdrag utarbetat förslag på åtgärder för att främja sparsam körning av större dieseldrivna arbetsmaskiner inom bygg- och anläggningsbranschen, jordbruket och skogsbruket. Totalt kan det minska bränsleförbrukningen med 23 500 m3. Det skulle minska utsläppen med cirka 70 000 ton och minska kostnaden med 114 miljoner kronor.
– Inom skogsbruket har produktivitetsutveckling har varit mycket bra. Historiskt har bränsleanvändningen minskat med 32 procent från 1985 till 2005 som en följd av kontinuerliga rationaliseringar, forskning och ny teknik. Den starka internationella konkurrensen inom skogssektorn påskyndar också produktivitetsutveckling och minskar energianvändningen. För oss är det viktigt att den här utvecklingen fortsätter även i framtiden, säger Skogsstyrelsens generaldirektör Monika Stridsman.
– Erfarenheterna har visat att detta inte räcker med bara utbildning. Uppföljning, motivations-åtgärder och ett systematiskt arbete är idag den stora utmaningen i vårt arbete med sparsam körning. Med rätt motivation kan en förare med ganska enkla medel nå mycket goda resultat, säger Vägverkets generaldirektör Lena Erixon.
– För naturbruksgymnasier är det viktigt att införa sparsam körning som en naturlig del i utbildningen av maskinförare säger Olof Enghag på Jordbruksverket. Då blir framtidens maskinförare medvetna om bränsleförbrukningen redan från början.
Bland annat föreslås följande åtgärder:
Krav på sparsam körning ska ställas i upphandlingar. Kraven ska utformas i samråd med Miljöstyrningsrådet, Sveriges kommuner och landsting (SKL) och branschföreträdare.
Undervisningsplanen bör ändras så att sparsam körning blir ett obligatoriskt moment i all maskinförarutbildning.