Utvecklingsarbetet, som också ska ge en bättre förarmiljö, har pågått sedan 2019.
Resultatet är en maskin där risken för markskador minskats genom ett helt nytt bandsystem. Det här gör att den kan köras på regnkänsliga marker där man normalt sett bara kör vintertid. Produktiviteten ökas också av att den kan framföras snabbare och ta större last än referensmaskinen (en Komatsu 855).
Skotaren har ett helfjädrat chassi som ska minska helkroppsvibrationer. Hastigheten kan ökas markant utan att vibrationerna gör det, skriver Sveaskog.
Dessutom har maskinen, som kallas Centipede, mindre bränsleförbrukning med upp till 15 procent i mjuk terräng.
Maskinen har utvärderats genom simuleringar och testkörningar. Under våren 2022 fortsätter testerna och därefter kommer beslut att fattas om projektets fortsättning.
I utvecklingsarbetet ingår Sveaskog, Södra, SCA, Holmen, Norra Skog, Mellanskog, Stora Enso och Billerud Korsnäs och maskintillverkaren Komatsu Forest.