Under första halvåret nyregistrerades 33 procent fler skotare i Sverige än under samma period i fjol. Om trenden håller i sig kan årets skotarförsäljningen bli den högsta sedan 2011, rapporterar Skogsforum som har sammanställt data från Transportstyrelsen.
En liten brasklapp är dock att de flesta av de skotare som har levererats och registrerats i år såldes under fjolåret, skriver Skogsforum. Förra året var leveranstiderna långa, bland annat på grund av flaskhalsar hos underleverantörer av olika komponenter.
– Det verkar inte heller som om det har minskat enligt de tillverkare vi pratat med under sommaren, säger Torbjörn Johnsen på Skogsforum i ett pressmeddelande.
Även i år dominerar stora maskiner. Av de 169 som registrerades under januari till och med juni är nästan var fjärde en 19-tonnare. Den genomsnittliga lastvikten är 15,1 ton, jämfört med 14,5 för helåret 2018. I Norrland är skotarna i snitt störst, där är den genomsnittliga lastvikten 16,7 ton. I Götaland är den lägst, 13,6 ton.
Den mest sålda modellen är John Deeres 1510G som kan lasta 15 ton. Den totala förstaplatsen får däremot John Deere släppa till Komatsu som alltså är den tillverkare som har stått för flest nya maskiner under perioden, 55 stycken.
Det ger en marknadsandel på 32,5 procent, att jämföra med förra årets etta John Deere som har 30,2 procent (51 maskiner).
Ponsse som är ny trea på Rottnes bekostnad gör ett lyft och har sålt 25 maskiner under första halvåret mot 17 under samma tid 2018.
SKOGEN 8/2019