— Hittills har Skogen i Skolan vänt sig till mellanstadieelever. Men det är minst lika viktigt att högstadieeleverna lär sig mer om skogen. De ska snart välja sin framtid. Det säger projektledare Liselott Eriksson.
Men hur engagerar man högstadieelever? De är inte lika lättflörtade som mellanstadiebarnen. Lärarna har dessutom bara klassen i enstaka timmar, de kan inte bara flytta ut i skogen en dag.
Skogen i skolan har prövat ett högstadiekoncept som tycks fungera. Klassen ska göra en skogstidning. Eleverna delas in i mindre redaktioner: nyheter, utrikes, kultur, sport, miljö och ekonomi. Efter en kort baskurs om skog hos den lokala kontaktpersonen för Skogen i Skolan är det bara att börja jaga nyheter och skriva ledare. Kontaktpersonen hjälper till med idéer till artiklar och närbelägna ställen att göra reportage på.
— Det är jätteviktigt att arbetet sker på skolans villkor och att lärarna känner att det hjälper till att fylla målen i läroplanen, säger Liselott Eriksson. Eleverna behöver få kontakt med arbetslivet och reportagen ger en massa möjligheter, från rent skogliga arbetsplatser till affärer för designade trämöbler.
arbetssättet ska passa alla. Det kan genomföras i ett ämne eller ämnesövergripande. Det fungerar för en lärare eller flera i grupp, jättestort eller ganska litet, i storstadsskolor och på landsbygden.
— Att skriva i tidning lär sig eleverna i årskurs åtta. Men det här arbetssättet fungerar både för sjuor och nior. Inte minst i åttan är eleverna väldigt olika men det fungerar på många ambitionsnivåer.
Elever och lärare i Gärdes-skolan i Gävle har varit försökskaniner. Reportagen är succé hos pojkarna, visar utvärderingen. Tjejerna gillar skrivandet mer. De svaga eleverna lever upp. Faktabladen om skog och tidningsmakeri kommer till användning. Det kan bli problem att ordna reportagebesöken även om eleverna tar många initiativ själva. Lärarna får inte ha datorskräck och det är viktigt att svenskaläraren är med eftersom skrivandet är en viktig del i arbetet enligt utvärderingen.
— Och det hade gått hem hos eleverna att skogen är viktig, säger Liselott Eriksson nöjd. En elev utbrast spontant att till och med stolen hon satt på kom från skogen. Och det är ju bara det vi vill. Att de ser hur viktig skogen är, på alla sätt. Och så att några kanske blir intresserade av att jobba där.
I år ska högstadiesatsningen finputsas och prövas på åtta skolor runt om i landet. Därefter kan den spridas till alla som vill använda skogen i årskurs sju till nio.
Text och foto: Bengt Ek
bengt@skogen.se