Scale har koll på vikten
Ponsse presenterar nya funktioner som ska underlätta arbetet för förare av såväl skördare som skotare. Ett är det nya kranvågsystemet till skotare som väger, sorterar, sparar och bearbetar lastdata under alla stadier av arbetet. Dessa data ska underlätta hanteringen och säkerställa att lasten hela tiden är optimal.
Systemet heter Scale och väger lasten automatiskt under både lastning och lossning och levererar data som lastloggböcker och mätnoggrannhetsdata i lättlästa rapporter, skriver Ponsse i ett pressmeddelande.
Scale kan installeras på alla Ponsses skotarmodeller.
Den nya funktionen High-precision Positioning för skördare hjälper maskinoperatören att känna till den exakta positionen för maskinen och aggregatet och ska, förutom att effektivisera avverkningsarbetet, även visa skotaren skördarens körbanor.
Funktionen finns till alla skördarmodeller med Active Crane, även för eftermontering. Inledningsvis erbjuds den i Finland, Sverige och Tyskland.
SKOGEN har tidigare berättat om Ponsses samarbete med SSAB som ska resultera i skogsmaskiner tillverkade av fossilfritt stål. Enligt SSAB ska leveranserna av materialet ta fart i början av 2026, men redan nu har Ponsse tillverkat ett lastutrymme till en Buffalo-skotare av det och är med företagets egna ord därmed ”den första tillverkaren i världen som kan visa upp en del av en skogsmaskin tillverkad i fossilfritt stål”.
Lastutrymmet är dock än så länge avsett för tester och inte serieproduktion.
Sampo nu på sex hjul
Sampo Roselews nya sexhjuliga skördare heter HR56 och är främst avsedd för gallringar.
Finska Sampo utökar sitt utbud av skördare med en modell i klassen mellan den beståndsgående HR46X och stora HR86 som är anpassad för grov slutavverkning. Nytillskottet heter HR56 och är en sexhjulig gallringsskördare.
Enligt Sampo själva är konstruktionen en vidareutveckling av den mindre HR46:an som tack vare en boggi fram och sex hjul i stället för fyra ska ge bättre framkomlighet, lägre marktryck och ökad stabilitet.
Kranen kommer från Logmer och uppges ha en räckvidd på tio meter, klart bättre än den 7,1- meterskran som sitter på HR46X. Aggregatet på den första demomaskinen är ett Kesla RH18-II med en maximal kapdiameter på 50 centimeter.
Om eller när nyheten är aktuell för den svenska marknaden är ännu oklart.
Timmerbil berättar vägminnen
Data från timmerbilarnas olika elektroniska styrsystem kan hjälpa till att ge värdefull information om skogsbilvägars standard och ligga till grund för underhåll. Just nu arbetar Skogforsk med att undersöka möjligheterna i ett projekt som finansieras av Södra.
Idén är att spela in data via lastbilarnas så kallade can-system. Det står för controller area network och syftar på ett system som sammanlänkar olika styrenheter och funktioner i fordonet så att de kan sända meddelanden till varandra. Can i fordon används främst för motorstyrning, styrning av växellådor, bromssystem, krockkuddesystem, antisladdsystem och antikrocksystem.
Skogforsk har tagit fram en förarsimulator utifrån loggning av can-data på sju timmerbilar under ett år. Den kan ge en prognos för körmönstret på en väg med given geometri, skriver Skogforsk, och genom att jämföra det faktiska körmönstret med den information som finns i vägdatabasen går det att få en indikation på när databasens information inte stämmer.
Baltiska bankar nu i Sverige
Cranab utökar sitt sortiment av produkter för timmerbilar när man nu blir importör av det litauiska företaget Metsatek SIA:s lösningar för påbyggnad av timmerbilar. Tillsammans erbjuder företagen, enligt ett pressmeddelande, allt från kompletta byggen till dellösningar som byggsatser, hjälpramar, framstammar, lastsäkringar, krankonsoler, timmerbankar, bränsletankar, stänkskärmar och släpvagnskopplingar.
Digitala verktyg blir helt koncept
Maskinförare och maskinägare får allt fler digitala verktyg till sitt förfogande för att, förhoppningsvis, underlätta såväl arbetet i skogen som underhåll och driftsekonomi. Komatsu relanserar nu sin digitala verktygslåda Maxifleet som därmed byter namn till Smart Forestry.
Det rör sig inte bara om namnbyte, tanken är enligt ett pressmeddelande att det på sikt också ska bli en plattform där Komatsu tillsammans med kunder och partner ”kan skapa nya typer av värdeskapande lösningar”.
I dag består Smart Forestry av tre verktyg, Fleet Monitoring, Vision och Precision.
Stark tro på elektrifiering
När Stihl gjorde en enkät bland yrkesfolk inom skogs- och grönytebranscherna i Norden framgick att det finns en stark tro på ökande batteridrift. 56 procent av de som har svarat tycker att det är viktigt att helt gå över till batteridrivna maskiner och 40 procent anser att batteridriftstiderna redan är tillräckliga för deras behov.
Markkartor kan visa bärighet
Med hjälp av olika typer av markfuktighetskartor och liknande skulle man kunna beräkna markens bärighet i planeringen av körvägar vid till exempel avverkningar utan att behöva bedöma den på plats. Både markens fukthalt och dess kornstorleksfördelning påverkar bärigheten och det kräver både tid och resurser att undersöka sådant i fält.
Skogforsk har i en studie utvärderat om befintliga gis-kartor, markfuktighetskartor (DTW, Depth-to-Water) och SGU:s jordartskartor kan användas för att skatta markens bärighet. Slutsatsen är att mer modelleringsarbete krävs och att noggrannheten i bärighetsskattningarna är beroende av kartornas kvalitet och upplösning.
Vidare fastslår man att en jordsond är ett bra komplement till kartorna. Ett utrymme för förbättring ser Skogforsk i att sten- och blockfrekvens bör ingå i jordartskartan och inte som nu endast i vissa delar som visar särskilt blockrik mark.