SkogsSverige firade 20 år!

18 november 2015 I år är det 20 år sedan webbplatsen SkogsSverige lanserades på det då mycket unga internet. Det firades den 16/11 med inbjudna talare och middag i KSLA:s lokaler i Stockholm. Publiken bjöds på tillbakablickar på SkogsSveriges utveckling genom 20 år. Men också blickar in i skogssektorns framtid i den digitala världen.

SkogsSverige firade 20 år!

En pionjär på internet
Ingen budget. Ett trevande och ett stapplande. Men, en gemensam idé om att fenomenet internet var något skogssektorn måste ta tag i. Så beskriver Kalle Karlsson, en av grundarna till webbplatsen, starten för projektet.   

– Vi kallade samman det vi kallade ”Sundsvallsgruppen” – informationscheferna inom hela den svenska skogsnäringen – till ett möte i Industrihuset i Stockholm. Och så startade satsningen ”SkogsSverige på Internet” år 1995 med Eva Fridman, SLU, som den första projektledaren. 

-Webbplatsen tillkom faktiskt rätt anarkistiskt, lite utanför de vanliga vägarna, berättade Ivar Palo, SLU, som var projektledare för SkogsSverige mellan 2000 och 2011.

SkogsSverige byggdes upp och har drivits av SLU från starten fram till 2011 då Föreningen Skogen tog över värdskapet. Idag har SkogsSverige responsiv design, nya faktasidor om aktuella ämnen, en välbesökt frågelåda, fem olika nyhetsbrev och finns också på Facebook och Twitter, berättade Gunilla Häggström, kommunikationsansvarig för SkogsSverige sedan 2011.

-Toppnoteringen hittills är 55 000 besökare per månad, vilket är en av de högsta siffrorna inom skogsnäringen, konstaterade hon.

SkogsSverige var en pionjär inom skogssektorn men också andra branscher när den grundades år 1995, berättade Ivar Palo, SLU. Det var SLU:s IT-avdelning som byggde webbplatsen och också utvecklade ny teknik för syftet. 

-Vi la ner ett omfattande arbete med en ny teknik, kallad Cold Fusion, som möjliggjorde dynamiska sidor istället för statiska html-sidor som omvärlden använde, berättade Lars Fällman, SLU som var systemansvarig för SkogsSverige från starten fram till 2011. 

SLU byggde också ett eget system för att hantera webbplatsens innehåll (ett s.k. Content Management System). Sådana system gick helt enkelt inte att köpa på marknaden vid den tidpunkten. 

SkogsSverige har besvarat närmare 7000 frågor
SkogsSveriges Frågelåda skapades 1997 och har blivit en framgång, konstaterade Lars Fällman, SLU.

-Vi la ner mycket jobb för att enskilda forskare skulle medverka och besvara frågor, berättade han.

Här ställer allt från skolelever till skogliga tjänstemän frågor om skog och får idag svar av forskare från SLU och Linnéuniversitet och specialister inom skogsnäringen. Idag har närmare 7000 frågor fått svar genom Frågelådan.

Åke Lindelöw, fältentomolog SLU och Erik ”Waffe” Walfridson, universitetslektor på SLU med virkeslära som ämnesområde, har båda varit med i SkogsSvergies Expertpanel sedan starten. De gav publiken exempel på kluriga frågor som de har att hantera. Det är ibland en utmaning förstod man.

-Det är avsevärt mycket lättare att identifiera en okänd skalbagge om frågeställaren skickar med en bild, konstaterade Åke Lindelöw.

SSv 20 år, Erik Walfridsson, SLU

Den digitala skogssektorns framtid
Hur ser då framtiden ut för skogssektorns digitala informationsspridning? Björn Lyngfelt, informationschef på SCA Forest Products berättade om projektet Svensk skog som handlar om övergripande skoglig information till allmänheten.

Björn Lyngfelt, informationschef SCA Forest Products Mats Hannerz, teknisk redaktör på Silvinformation

 I dagsläget upplever många att den skogliga informationen på internet är ett lite av ett pussel med svårt att få överblick, berättade Mats Hannerz, vd och redaktör Silvinformation AB.

-Det finns idag väldigt många skogliga webb-tjänster av väldigt många producenter för väldigt olika användare, och samordningen kunde vara bättre, konstaterade han. 

Han och kollegan Camilla Ahlstedt har kartlagt skogssektorns digitala kommunikation i rapporten ”Som man ropar i skogen…” Mats Hannerz berättade om projektet ”Nationell webb-samverkan inom skogssektorn” som är en fortsättning på det som är gjort hittills med målet är att hjälpa användarna att hitta rätt i det skogliga ”webb-pusslet”.  Projektet ska pågå ett halvår framåt. 

Läs rapporten ”Som man ropar i skogen …: en kartläggning av skogssektorns digitala kommunikation”

Erik Viklund, kommunikationschef på SkogForsk, hade i uppgift att blicka längre in i framtiden. Det gjorde han genom att peka på fyra större trender inom den digitala utvecklingen. Bland annat trenden att gränser mellan olika digitala kanaler allt mer löses upp.   

-De företag som lyckas skapa möjligheter av den här digitala utvecklingen kommer att ha en konkurrensfördel, menade Erik Viklund.

SkogsSverige får present
Ingen födelsedag utan födelsdagspresent förstås. Det var Marianne Eriksson, tf skogsdirektör LRF Skogsägarna, som förärade SkogSverige en ljusstake med ljus i.  

-Eftesom SkogSverige ju handlar om att sprida ljus!, förklarade Marianne Eriksson.

Bengt Ek, vd och Gunilla Häggström på Föreningen Skogen tackade avslutningsvis alla som har varit drivande och stått för finansiering av SkogsSverige genom åren. Eftermiddagen fortsatte med födelsedagsmiddag i Oscars källare.

 

Mer information

/Lisa Holmgren
Skribent, SkogsSverige
 

Hämtar fler artiklar
Till Skogen startsida
På väg
Eric är ny på Biometria i södra Sverige
SkogsJobb