Det motsvarar andelen kvinnor bland skogsägarna och är ett betydligt mer jämställt resultat än vad både myndigheten och andra skogliga kursanordnare brukar lyckas med.
Ett sätt att nå kvinnorna är att göra riktade utskick till just dem.
— Det ger högre deltagande. En del distrikt har också formulerat sig så att ”du är en av si eller så många kvinnor i kommunen”. Då ser man att det finns fler kvinnor i samma situation och tänker nog att de säkert också kommer. Kanske känner sig många lite bekvämare då.
Det säger Carina Berggren som är projektledare för Beställarkompetens hos skogsägare. Kampanjen marknadsförs även genom de kvinnliga nätverk som finns.
Ett annat sätt att nå kvinnor är att bjuda in till kurser för bara dem. Erfarenheten visar att det har effekt. Men det kommer även kvinnor på blandade kurser. Kursinnehållet är detsamma.
— ”Beställarkompetens hos skogsägare” kräver inte några skogliga förkunskaper. Kurserna anpassas till den grupp som samlats. Det kan också locka. Vi får kommentarer att deltagarna fått ut något av kursen, att de knappt tittat på sin skog tidigare men nu blivit intresserade.
Carina Berggren betonar att man även riktar sig särskilt till grupperna unga och nya skogs-ägare. Hittills i år är 15 procent av kursdeltagarna under 40 år. Lika många har bara haft sin skog i högst fem år.
— Det här är prioriterade målgrupper för oss. Många av de unga och nya skogsägarna är utbor.
Text: Bengt Ek bengt@skogen.se