Nyligen uppmärksammades och stoppades en kalender med lättklädda kvinnor poserande på skogsmaskiner. Kalendern var framtagen av Ponsses tyska underleverantör. Stora delar av skogsnäringen upprördes, inte minst med tanke på det jämställdhetsarbete som drivs för att komma tillrätta med förlegade attityder.
Men, visade det sig, det finns fler företag med samma marknadsföringskoncept.
Även motorsågstillverkaren Stihl använder lättklädda kalendrar på vissa marknader utanför Norden. Detta har fått Skogsstyrelsen att stoppa inköpen från Stihl.
”Det behövs tydliga markeringar och avståndstaganden. Jag tycker att alla ska ställa sig frågan om det känns okej att köpa något från de här företagen”, säger generaldirektör Herman Sundqvist och poängterar att det handlar om att samhället ska vara rättvist för män och kvinnor.
”Jag köper resonemanget, men det är svårt att ta ansvar för gamla bilder som finns på nätet. Vi har gjord vad vi kan”, säger Jari Heiskanen, marknadschef för Stihl i Sverige, till DN.
Han säger att de likhet med flera andra europeiska länder tar avstånd från kalendern. I Sverige har den inte använts i marknadsföringen på tolv år, enligt honom.