|
Runt om i landet finns allt från små men entusiastiska enskilda skogsägare eller sådana som bröderna Ravanis, som letar krokiga ekar runt Kullahalvön, till statliga och privata jättekoncerner.
Men skogssektorn är mycket bredare än så traditionella exempel, skogen är en mångsidig resurs. Vi har valt att nosa en del inom den lavinartat växande upplevelseindustrin som i vårt land ofta är en småskalig skogsindustri. Peters Skogspesto och familjen Furtenbach-Anderssons naturupplevelse på burk är en del av industrin, liksom Gunnikas friluftsguidning och Monicas stugor med tillhörande mörker och tystnad. Här finns inspiration att hämta.
Paret de Haas-Holland lämnade London för att få bättre förutsättningar att arbeta med design – i den 16-hövdade byn Floda några mil utanför Umeå. I vissa län skapar skogsnäringen 20 procent av sysselsättningen.
Men man ska inte försöka göra skogssektorn till en glesbygdsfråga. När många hör talas om skogsindustrin ser de ”bara” ett justerverk framför sig eller viran på ett pappersbruk. Eller en industrianläggning inramad av skog och sjö. I verkligheten driver skogsindustrin också en lång rad urbana skogsföretag, med teknikkonsulter, forskare, affärsfolk, webbspecialister… Skogsföretagandet finns överallt.
Och med rätt förutsättningar kan det bli ännu fler. Skogsindustrin behöver lika villkor med konkurrentländerna, branschen slåss just nu för det när det gäller vägskatter, fartygsbränsle och energiförsörjning. Småföretagare behöver enklare regelverk, villigare riskkapital, bra support oavsett var i landet man verkar.
Enskilda skogsägare behöver inte minst kloka grannar. Gärna grannar som talar om för nyblivna skogsägare att de är företagare. Skogsägandet riskerar alltid att hobbyfieras men liksom många andra verksamheter trivs skogsbruk oftast bäst i företagets ram. Då tas det på allvar, då blir det synliggjort, då utvecklas det av konkurrens, då måste också hänsynen till andra intressen skötas seriöst. Och i företaget form övergår pyssel till inkomst och arbetstillfälle – ja kanske många, när företaget växer.
Som företagare kan man ha många önskemål på sin omgivning. Men det som lyfter landets företag är naturligtvis företagarna själva – deras kreativitet, uthållighet, och lust – tillsammans med duktiga medarbetare och kloka kunder.
Låt företagen blomma!