Spelet Skogen är skapat av David Thorell och går ut på att deltagarna ska skapa rätt livsmiljöer för djur, växter och svampar.
Spelarna ”fyller skogen med liv genom att turas om att spela ut arter och naturelemet”, skriver förlaget Ninja Print på sin sajt. Olika kort ger olika poäng och det finns, enligt förlaget, ”strategiska möjligheter för den som älskar att vinna”.
SKOGEN passade på att samla några spelsugna i mellandagarna för att testa. Vi lade ut så många lappar vi kunde bli av med och fick poäng först för barrträd, sedan för skogsmyra, som behöver barrträd. Värre var det att bli av med kortet blåmes som behövde ligga intill både hålträd och lövträd.
– Bra att man inte måste kunna en massa om skog i förväg, tyckte Hedda.
Hon är stridsbåtsförare, men slog Bengt som är jägmästare.
– Kul att man kan prata om arter och deras behov av olika habitat, tröstade sig Bengt.
– Och man lär sig lite om hur det hänger ihop, medgav Anders som är ekonom, även om han bara fick samma totalpoäng som Tomas fick på sin bästa runda.
Anders (t v), Hedda och Tomas funderar på nästa drag. Foto: Bengt Ek
Spridningen var alltså stor, ingen risk att slumpen skulle avgöra vem som vann.
– Pjäserna kunde väl ha varit av trä, tyckte Tomas som också jobbar i marinen.
– Är det inte lite mycket regler och att lägga brickor? undrade Bengt.
– Nej, det är bra att man måste tänka och placera ut, svarade Tomas. Lite som sudoku.
– Men spelet kunde gärna ha gett lite bakslag någon gång. Stormen ger bara pluspoäng, som i döda träd. Men Gudrun hade kunnat slå till och radera en del av spelplanen, tyckte Hedda och sneglade på Tomas som var på väg att vinna.
– Fast bra att det inte drog ut mer på tiden, kontrade Tomas. På en och en halv timme hann vi lära oss spelet och spela.
– Jag förstår ändå inte vad älgen har med fröspridning att göra, muttrade Anders och såg sig slagen.
SKOGEN 1/2018