Sedan 1973 har Skogen i Skolan försett lärare runt om i Sverige med pedagogiska verktyg för att ge eleverna kunskap om skogen. På så sätt har hundratusentals barn fått vistas i skogen och kunnat skapa en god relation till sin omgivande natur, skriver Skogen i Skolan i ett pressmeddelande och fortsätter:
” I en tid med mycket oro för klimatet och för framtiden, kan skogen erbjuda framtidstro. Ju mer man lär sig om skogen desto mer förstår man att den är en del av lösningen på klimatproblematiken”.
Så här säger Anna Steinwall, verksamhetsledare på Skogen i Skolans nationella kansli:
– Vår styrka har ända sedan starten för ett halvt sekel sedan varit att vår verksamhet bedrivs på skolans villkor. Till unga människor förmedlar vi kunskaper om skogens många värden och om dess roll i ett hållbart samhälle. Samtidigt vill vi sätta in skogen i sitt historiska perspektiv, vad den betytt och vad den betyder idag.
I samband med jubileet publiceras en krönika som bjuder på en spännande tidsresa. Med nedslag i olika årtal speglas verksamhetens framväxt. Men vi får också en bild av samhällsdebatten, och såväl skogens som skolans roll i den.
Här kan du läsa mer om Skogen i Skolan genom tiderna
Om Skogen i Skolan: Arbetar enligt skolans värdegrund och uppdrag i läroplanerna. Verksamheten främsta pedagogiska metod är utomhuspedagogik. På många håll varvas klassrumsundervisning med undervisning i skolskogar. Det vill säga ett avgränsat område som efter överenskommelse med markägaren disponeras av skolan för lektioner och utevistelser. Bakom Skogen i Skolan finns idéburna organisationer, företag, forskande institutioner, stiftelser och fonder.