Fungerande leveranser är det viktigaste för kunderna visar en undersökning som Hampus Mörner gjort som examensarbete på SLU.
Holmen bör alltså skaffa goda lagringsmöjligheter, det stärker kundens förtroende för att leveranserna ska löpa smidigt, menar Hampus Mörner.
De tio undersökta kundernas krav på bränslets fysiska egenskaper är väldigt lika. Större anläggningar var dock lite mindre känsliga för ojämnheter i bränslekvalitet.
Något som de tio kunderna generellt inte var nöjda med hos leverantörerna var inrapporteringen till SDC (Skogsnäringens IT-företag för redovisning av virkesflöden och biobränsleaffärer). Rapporten stämmer inte alltid med vad som faktiskt har levererats. Många kunder menade att anledningen till detta är leverantörer missar att ge åkeriföretagen all nödvändig information för inrapporteringen.
Källa: Institutionen för skogens produkter, Uppsala: Kundkrav på biobränsle, Examensarbeten ISSN 1654-1367
Nr 53 2010
Text: Bengt Ek bengt@skogen.se