Syftet är att minska krockarna mellan dem som äger skogen och dem som besöker den, berättar Anna Steinwall som är verksamhetsledare på Skogen i Skolans nationella kansli hos Föreningen Skogen.
Främst vänder sig kampanjen till lärare och elever i grundskolan.
– Men materialet kan också användas av andra, som nyanlända, lärarstudenter, studie- och yrkesvägledare med flera, säger Anna Steinwall. Varför behövs en sådan kampanj? – I dag handlar ofta information om allemansrätten om ett antal rättigheter och skyldigheter, exempelvis om tältning och svamp- och bärplockning. Vi vill i stället öka – Genom materialet vill vi ge en fördjupning och en konstruktiv vägledning kring andra möten och/eller hinder som kan uppstå mellan naturbesökaren och markägaren, snarare än att lära ut regler. Informationsmaterialet kommer att spridas via Skogen i Skolans tio regioner och verksamhetens egna digitala kanaler som hemsidan, nyhetsbrev, Facebook och det digitala läromedlet Skogslektioner, men även via Friluftslivets år 2021, Centrum för naturvägledning vid SLU, lärarsajten Gratis i Skolan med mera. Det man vill uppnå är: • Minskad friktion och ökad dialog mellan naturbesökare och markägare. • Fördjupad kunskap om den svenska allemansrätten hos i första hand grundskoleelever. • Ökad behållning av allmänhetens naturbesök inom ramen för allemansrätten. • Underlättad undervisning om allemansrätten och friluftsliv i grundskolan. • Ökat intresse inom skolan att starta skolskogar och använda skogen som klassrum. Materialet omfattar en broschyr, två digitala lektioner, en film, fyra utomhuspedagogiska övningar samt en affisch. förståelsen för att all skog ägs av någon och också kan vara en arbetsplats, att skogen har många olika värden – och vi vill göra det på ett positivt sätt. Alla ska känna sig välkomna till skogen!
Fakta / kampanjen
UR SKOGEN 11/2021