Så mycket fick skogsägare för biotopskydd

Bild för Karin Lepikko Written by Karin Lepikko On the
Foto: Bo-Göran Backström, SKOGENbild.
Totalt 381 miljoner kronor har betalts ut  2018 i ersättning till landets skogsägare för formellt skydd av marker med nyckelbiotoper.

Skogsstyrelsen har under förra året betalat ut 196 miljoner kronor och Naturvårdsverket 185 miljoner till markägare för formellt skydd av deras nyckelbiotoprika marker. Under 2018 startade regeringen en särskild satsning för att prioritera ekonomisk ersättning till markägare för just detta.

Annons
Annons

- Vi upplever att satsningen har tagits emot väl av de markägare som kompenserats ekonomiskt. I regeringens nya budget för 2019 finns dock inga särskilda pengar för formellt skydd av nyckelbiotopsrika marker. Skogsstyrelsen kommer tillsammans med Naturvårdsverket att fortsätta utveckla arbetet med formellt skydd för att de skyddade arealerna tillsammans med andra miljöåtgärder ska bidra till att miljömålet Levande skogar nås, säger Göran Rune, avdelningschef på Skogsstyrelsen, i ett pressmeddelande.

 

 

Publicerad:
  • Nyckelbiotopsförslag väcker kritik

    Kritiken mot Skogsstyrelsens förslag om att upphöra med registrering av nyckelbiotoper i samband med avverkningsanmälningar är massiv. Det visar inkomna yttranden, enligt tidningen Sveriges Natur.
  • Annons
  • Tjejer på skogskollo

    Många kollotjejer redan frälsta

    REKRYTERING. Unga kvinnor som deltar på Skogskollo för tjejer har redan en tydlig relation till skog, skogsbruk och skogen som arbetsplats. Det visar ett examensarbete vid SLU utfört av Sofie Dahlén Sjöbergh.
  • ”Barkborrens framfart inte reservatens fel”

    DEBATT. Det är olyckligt att barkborrens framfart skylls på naturreservaten. 97 procent av skogen där barkborrarna trivs ligger utanför reservaten, skriver Göran Rune, Skogsstyrelsen, och Claes Svedlindh, Naturvårdsverket.
  • Annons
  • Virkesstudion #21 - Kompetensförsörjning

    Hur lockar vi unga till branschen? Det är frågan som Virkesstudion diskuterar i sitt senaste avsnitt. 
  • ”Vi tar avstånd från sexistisk marknadsföring”

    Kategorier: jämställdhet, sexism
    DEBATT. Svensk skogsnäring tar starkt avstånd från marknadsföring av skogsmaskiner med lättklädda kvinnor, skriver flera chefer i ett gemensamt uttalande.
  • Annons