Så kan landets skotare bli brandbilar

8 december 2020 Skotarens framkomlighet gör att den, rätt utrustad, skulle kunna göra stor nytta vid skogsbränder Nu har en ny lastramp utvecklats där räddningstjänsten kan placera släckningsutrustning på nästan vilken skotare som helst.

Så kan landets skotare bli brandbilar

Bakom idén till lastrampen står skogs- och jordbrukaren Håkan Johansson i Sala.
”Vi var många frivilliga som var med och drog slang långa sträckor ut i skogen i samband med lokala skogsbränder 2018. Det var då jag kom på den här idén, att utnyttja skogsmaskiner till att transportera släckningsutrustning ut i skogen”, säger Håkan Johansson, i ett pressmeddelande från Skogforsk.
Rampen passar de flesta skotare. Det finns uppskattningsvis 2 500 skotare i hela Sverige, vilket innebär att potentialen är stor för att skapa ett rikstäckande nätverk med lastramper.  

En första prototyp har tillverkats av Andersérs Mekaniska Verkstad i Sala. 

”Nu kan vi ta våra tankar ett steg till: vem ska äga ramperna, var ska de finnas, hur många ska de vara och hur ska man säkerställa att man kan koordinera de ramper som finns ute i landet? Det är något vi har att fundera på nu”, säger Tomas Johannesson, Skogforsk.
Tommy Jansson, ställföreträdande räddningschef på räddningstjänsten i Strängnäs, ser flera fördelar.

”Vi kan flytta stora vattenvolymer i skogsterräng, vilket innebär att vi inte behöver dra så mycket slang. Ibland uppstår mindre bränder långt ifrån väg och då kan det det här konceptet vara avgörandeför att kunna släcka snabbt och smidigt. Vid eftersläckning kan man snabbt ta de glödbränder som uppstår istället för att ha slangsystem liggande kvar i flera veckor, säger han.

Arbetet med att ta fram prototypen har koordinerats av Skogforsk, som också har stått för finansieringen tillsammans med elva partnerföretag. Tommy Jansson, Räddningstjänsten i Strängnäs, har varit rådgivare i projektet.

Så här går det till: Med en så kallad lastväxlarramp kan en skotare transportera utrustningen i besvärlig terräng. Ramperna lyfts på med skotarens kran och monteras på lastredet. Därefter backar lastväxlarbilen mot rampernas bakända och skjuter över lastväxlarflaket till skotaren. En sådan ramp har nu utvecklats av Arbetsgruppen AG Brand, där bland annat räddningstjänst, Skogforsk, MSB, försäkringsbolag och olika skogsaktörer ingår. Idén kommer från Håkan Johansson på Åby Agro utanför Sala och rampen tillverkas av Andersérs Mekaniska verkstad. Den är konstruerad för att monteras på skotare från cirka 14 ton och uppåt och väger cirka 1,1 ton. Den fästs i lastredet med kedjor och kedjespännare.I tester har det tagit cirka 20 minuter att montera och fästa rampen samt flytta över ett flak med fylld vattentank med motorspruta.
 

 

Hämtar fler artiklar
Till Skogen startsida
På väg
Eric är ny på Biometria i södra Sverige
SkogsJobb