Så kan landets skotare bli brandbilar

Bild för Karin Lepikko Written by Karin Lepikko On the
Räddningstjänstens vattentank lyfts över till skotaren. Foto: Xulio Gonzalez, Skogforsk.
Skotarens framkomlighet gör att den, rätt utrustad, skulle kunna göra stor nytta vid skogsbränder Nu har en ny lastramp utvecklats där räddningstjänsten kan placera släckningsutrustning på nästan vilken skotare som helst.
Bakom idén till lastrampen står skogs- och jordbrukaren Håkan Johansson i Sala.
”Vi var många frivilliga som var med och drog slang långa sträckor ut i skogen i samband med lokala skogsbränder 2018. Det var då jag kom på den här idén, att utnyttja skogsmaskiner till att transportera släckningsutrustning ut i skogen”, säger Håkan Johansson, i ett pressmeddelande från Skogforsk.
Rampen passar de flesta skotare. Det finns uppskattningsvis 2 500 skotare i hela Sverige, vilket innebär att potentialen är stor för att skapa ett rikstäckande nätverk med lastramper.  
En första prototyp har tillverkats av Andersérs Mekaniska Verkstad i Sala. 
”Nu kan vi ta våra tankar ett steg till: vem ska äga ramperna, var ska de finnas, hur många ska de vara och hur ska man säkerställa att man kan koordinera de ramper som finns ute i landet? Det är något vi har att fundera på nu”, säger Tomas Johannesson, Skogforsk.
Tommy Jansson, ställföreträdande räddningschef på räddningstjänsten i Strängnäs, ser flera fördelar.
"Vi kan flytta stora vattenvolymer i skogsterräng, vilket innebär att vi inte behöver dra så mycket slang. Ibland uppstår mindre bränder långt ifrån väg och då kan det det här konceptet vara avgörandeför att kunna släcka snabbt och smidigt. Vid eftersläckning kan man snabbt ta de glödbränder som uppstår istället för att ha slangsystem liggande kvar i flera veckor, säger han.
Arbetet med att ta fram prototypen har koordinerats av Skogforsk, som också har stått för finansieringen tillsammans med elva partnerföretag. Tommy Jansson, Räddningstjänsten i Strängnäs, har varit rådgivare i projektet.
 

Så här går det till: Med en så kallad lastväxlarramp kan en skotare transportera utrustningen i besvärlig terräng. Ramperna lyfts på med skotarens kran och monteras på lastredet. Därefter backar lastväxlarbilen mot rampernas bakända och skjuter över lastväxlarflaket till skotaren. En sådan ramp har nu utvecklats av Arbetsgruppen AG Brand, där bland annat räddningstjänst, Skogforsk, MSB, försäkringsbolag och olika skogsaktörer ingår. Idén kommer från Håkan Johansson på Åby Agro utanför Sala och rampen tillverkas av Andersérs Mekaniska verkstad. Den är konstruerad för att monteras på skotare från cirka 14 ton och uppåt och väger cirka 1,1 ton. Den fästs i lastredet med kedjor och kedjespännare.I tester har det tagit cirka 20 minuter att montera och fästa rampen samt flytta över ett flak med fylld vattentank med motorspruta.
 


 

Annons
Annons

Publicerad:
  • Norra Skog höjer massavedspriser

    Kategorier: virkesmarknad
    Norra skog höjer priserna på såväl barr- som lövmassaved med 20 kronor kubikmetern.
  • Annons
  • Så bekämpas barkborre i reservat

    I en ny rapport sammanfattar landets länsstyrelser vilka åtgärder de gjort för att bekämpa granbarkborren i naturreservat.
  • Jämställdhetsansvar halkar runt på SLU

    Kategorier: jämställdhetsarbete, SLU
    En ny studie från SLU visar att ansvaret för jämställdhetsarbete halkar runt i organisationen. Här finns en utbredd förväntan på att andra ska ta ansvar.
  • Annons
  • Reservatsbildning – här är råden

    Frågor om naturreservat tillhör de vanligaste hos Norra Skog. På sin webb listar föreningen vad markägaren bör tänka på.
  • Tips vid oväntade intäkter

    Oväntade intäkter är inte alltid goda nyheter. SKOGEN har frågat en skatteexpert hur man kan hantera oplanerade förtida avverkningar.
  • Annons