När det är högkonjunktur och stor efterfrågan lönar det sig ofta att konkurrensutsätta det man vill sälja. Skog är inget undantag. Markägare kan vinna på att sälja sin skog som rotpost när det är sug efter virke.
Då är många intressenter med och bjuder på hela avverkningsområdet.
Rotposter säljs på en spotmarknad där den köpare som lägger högst bud får den stämplade posten. De anbud säljaren får in är lätta att jämföra och man kan få hela betalningen när avtalet är påskrivet. Det kan skilja upp till 20 procent mellan lägsta och högsta anbudspris på en rotpost.
Den som säljer en rotpost vet det överenskomna nettopriset i förväg och behöver inte oroa sig för vad som händer vid avverkning och transporter. Vid ett avverkningsuppdrag bestäms den totala summan först när virket har mätts in och man har tagit hänsyn till avdrag, tillägg, aptering, hantering med mera.
– Vi märker tydligt att rotpoststämplingar ökar i en högkonjunktur, säger Magnus Ekström som är skogsrådgivare på Hushållningssällskapet i Jönköping.
Läs hela artikeln i SKOGEN 5/2018 som har tema ”Virkesaffärer”.
Läs SKOGEN-numret digitalt – som prenumerant eller lösnummer»