ROTPOST – buden höjer priset

17 november 2015

Plus• En affärsform där det är enklare för köparen att ”gömma” premier. En köpare som är riktigt intresserad av just det beståndet kan ju alltid motivera det med allehanda skäl.
• Priset kan drivas upp genom budgivning.
• Det är lätt att jämföra olika bud. Alla köpare redovisar samma totalpris på posten.

Minus• Osäker marknad. Svårt att få in anbud i lågkonjunktur eller när det finns mycket timmer, t ex efter storm.
• Stämplingen kostar, vanligen mellan 8 och 15 kronor per kubik.
• Säljaren vet inte rotpostens volym, det reella utfallet.

Virke mätsMed avverkningsuppdrag och leveransvirke mäts ­virket in vid industrin. Foto: Thomas Adolfsén/SKOGENbild

Säljformen rotpost är främst anpassad för slutavverkningar. En oberoende part stämplar skogen på säljarens uppdrag före försäljningen. Varje träd mäts och färgmärks. Från mätningarna upprättas en stämplingslängd, där trädslagsfördelning och totalvolym antecknas. Stämplingslängden ligger till grund när säljaren lämnar underlag till anbudsgivare.
Priset som man kommer överens om (inklusive avverkningskostnad och transport till industri) gäller sedan, oavsett beståndets verkliga volym och kvalitet vid inmätning.
Rotpost fungerar bäst i områden med många köpsågverk som konkurrerar om råvaran. Formen kan gynna säljaren och ge bättre pris än avverkningsuppdrag, eftersom det handlar om budgivning.
Historiskt har virkesköparna varit njugga till rotpost. Vissa anser att det är krångligt och tenderat att ge säljaren högre pris än avverkningsuppdrag, eftersom det handlar om budgivning. Men det finns fördelar även för dem. De kan hålla ett lager på rot och avverka när det passar. De behöver heller inte ta hänsyn till några prislistor och kan aptera som de vill.
Skogsägarföreningarna sysslar inte alls med rotpost. De vill hålla samma prisnivå till alla medlemmar.

TÄNK PÅ
• Säljaren kan utnyttja att köpare gärna drar mot ett medeltal när kvaliteten bedöms. Skog av sämre kvalitet är lättare att få övervärderad. Är den av toppkvalitet kanske man ska välja en affärsform där kvaliteten betalar sig. Ett tips är att få kvalitetsposter, framförallt tall, utsynade innan försäljning.
• Om man alltid säljer på anbud hinner man aldrig bygga upp någon långsiktig affärsrelation. Ofta vill skogs­ägare förutom högsta pris även ha någon som känner hennes eller hans skog och förutsättningar.

Hämtar fler artiklar
Till Skogen startsida
På väg
Axel och Anders börjar på Forum Fastighetsekonomi
SkogsJobb