Klokt att man drog i handbromsen, anser exempelvis Norra skogsägarnas vd Pär Lärkeryd när regeringen nyligen tog avstånd från förslaget till en så kallad vägslitageavgift (kilometerskatt).
Men Altinget har också pratat med Mattias Goldmann, vd för tankesmedjan Forbes, som anser att utredaren av förslaget tvingats arbeta utifrån regeringens hastigt och slarvigt skrivna direktiv.
–Här har man beställt utredningen och nu kritiserar man leveransen när man istället kunnat styra den år rätt håll, säger han.
Han anser att ett fel är att direktiven varit att beskatta miljövänligare fordon på samma sätt som fossillastbilar.
–Att beskatta exakt samma strider mot hela inriktningen av klimatpolitiken, säger han.
Ett nytt förslag, anser han, bör ta hänsyn till att det inte alltid finns alternativ till lastbilstransporter. Det bör också utformas som en avgift som går tillbaks till sektorn, exempelvis vid inköp av miljölastbilar.
I ett pressmeddelande från Centerpartiet säger skattepolitiska talespersonen Per Åsling att det är nonchalant att tillsätta en mastodontutredning som landat på tusen sidor och nu går direkt i papperskorgen.
–Att förslaget inte är bra har påtalats så många gånger att regeringen kunde ha backat långt tidigare, anser Centerpartiet.