Det nystartade projektet Lignojet kommer att demonstrera hur biobaserat flygbränsle kan produceras från skogsråvaror som inte konkurrerar med livsmedelsproduktion. Det ska genom genom integrerad produktion i massabruk. Projektet är svensk-brasilianskt samarbete med delfinansiering från Vinnova och pågår till och med 2016.
– Framtida flygbränslen måste baseras på förnybara råvaror men för att dessa ska kunna konkurrera med fossila bränslen måste de produceras kostnadseffektivt. Detta kan ske genom att integrera produktionen i massabruk där processer och utrustning att hantera stora flöden på ett kostnadseffektivt och miljövänligt sätt redan finns, skriver Innventia i ett pressmeddelande.
I projektet ingår Innventia, den brasilianska massaproducenten Fibria, Karlstad Airport, Lignoboost Demo, Valmet och SP Process Development.
Ett mål är att göra en prognos för introduktion av ligninbaserat flygbränsle i Brasilien och Värmland. Vid Karlstad Airport finns sedan ett år Europas första permanenta tankanläggning för biojetbränslen installerad.
– Visserligen flyger man redan på biojetbränsle av olika råvarobaser, men här gäller det att så snabbt som möjligt också få fram tillämpningarna inom produkter med skogsråvaror som bas. På så vis får man fram en lokal ny bränsleindustri, och med dagens kunskap så bör man nog kunna flyga på certifierat biobränsle från skogsråvaror inom fem-åtta år, säger Peter Landmark, vd på Karlstad Airport.
Enligt Innventia kommer Brasilien att vara en av de viktigaste producenterna på marknaden för förnybara produkter. Detta tack vare råvarutillgångar och storskalig produktion av biobaserade drivmedel.
KL