”Produktivitet får inte gå ut över kvalitet”

11 maj 2021 När kraven på lönsamhet, produktivitet och hänsyn ska samsas är det upp till entreprenören och ytterst maskinföraren att lösa ekvationen. Just produktivitet är ett laddat ord och många vill hellre prata om kvalitet.

”Produktivitet får inte gå ut över kvalitet”

Produktivitet – ständigt efterfrågat, men sällan öppet diskuterat. Ett känsligt begrepp som till slut landar i knät på den som sitter i maskinen. Men i maskinen talar man hellre om kvalitet, och kanske är produktiviteten beroende av naturgivna förutsättningar. Vad ska man göra då?

Som en av tre delägare i H Persson Skogsavverkningar är Daniel Persson väl medveten om att produktivitet är ett intressant begrepp. Han väljer dock att närma sig det hela från ett annat håll:

– Jag mäter egentligen inte det som företagare, för vi vill hålla hög kvalitet i arbetet innan man pratar produktivitet, säger han.

Företaget grundades av pappa Håkan 1983 och sedan drygt tio år tillbaka driver han det tillsammans med sönerna Daniel och Erik. I dag finns 35 anställda som kör gallring och slutavverkning i Närke och Sörmland åt flera kunder, som Sveaskog, Moelven, Häradsskog och Skogssällskapet. Maskingrupperna finns i ett relativt stort område. Just att ha flera kunder är viktigt.

Vad är då kvalitet?

– En kvalitetsaspekt på slutavverkning är en bra mätning, alltså en god aptering. Spårbildning är också en del av kvaliteten. När det gäller gallring kommer mätningen kanske i tredje hand. Där är det viktigt vad man lämnar efter sig.

Något förenklat ser Daniel på företagandet med kvaliteten i första hand och produktiviteten i andra. Om kunden däremot meddelar att produktiviteten måste öka kanske man sätter in mer personal eller fler maskiner. Men takten är redan hög, och det är viktigt att inte överbelasta personalen.

– Vi tänker inte i första hand på att öka farten med personalen. Jag tycker att man ska kunna driva företag i skogen på samma sätt som vilken annan bransch som helst och det är inte meningen att vi ska stressa ihjäl oss. Vi ska fungera ändå och kunna behålla våra anställda.

Ömsesidig förståelse och respekt är viktigt, oavsett om det gäller medarbetare eller uppdragsgivare.

Företagets mål är givetvis att lösa kundens behov. Man kör månadskvoter och har ständig kontakt med kunderna för att se så man ligger rätt.

– Vi har valt att ha flera kunder för att sprida riskerna och företaget har lyckligtvis ökat i storlek. Det är bra att vi är större, eftersom vi kan vara mer flexibla med både personal och maskiner, säger Daniel Persson. 

LÄS HELA ARTIKELN I SKOGEN 4/2021 MED TEMA ”ENTREPRENÖRERNA”.

Hämtar fler artiklar
Till Skogen startsida
På väg
Jessica Nordin
Södra
SkogenJobb