Emilia Fägerstam på Linköpings universitet har gjort studier som visar på en rad positiva effekter med utomhuspedagogik. Bland annat:
1. Eleverna lärde sig mer och blev mer engagerade i undervisningen.
2. Sammanhållningen och samarbetsförmågan i klassen ökade.
3. På språklektionerna vågade eleverna prata mer och kände sig tryggare i klassrummet.
4. Det var lättare för eleverna att lära sig adjektiv ute, att beskriva hur vinden blåser och löven rör sig.
5. Även i matematik presterade eleverna bättre resultat med utomhuspedagogik.
MÅNGA SATSAR PÅ BARN
Hittills i år har 12 000 barn varit ute med Stiftelsen Skånska Landskap, men det finns många fler som arbetar för att utomhuspedagogik ska bli ett normalt inslag i skolan, främst grundskolan.
Utenavet är det nationella nätverket för många av dessa. Här finns organisationer som I Ur och Skur, Movium, Naturskoleföreningen och Skogen i Skolan.
Skogen i Skolan finansieras av näringen och samordnas av Föreningen Skogen. Nyligen har man startat en verksamhet som riktar sig mot skolor i storstäderna som SKOGEN kommer att berätta om längre fram.