Lättarbetat. Förarplatsen är överskådlig och ergonomiskt bra.
Sitter fint. Isuzu D-Max överraskar med klassens rymligaste baksäte.
PLUS
+ Klassens bästa komfort i baksätet.
+ Terrängskydd under motorn.
+ Bränsleförbrukningen.
+ Säkerheten.
+ Föredömlig instruktionsbok.
MINUS
– Kräver fyrhjulsdrift vid start i motlut på vinterväg.
– Saknar möjlighet att frikoppla alla fyra hjulen från automatlådan.
– Bara ett motoralternativ.
– Undermotoriserad i förhållande till högsta släpvagnsvikt.
– Motorn kräver lång tid för att nå arbetstemperatur i kallt väder.
Priser 2014 (exkl moms)
Extended Cab Shiro: 232 500–312 375 kr.
Crew Cab Shiro: 259 000–337 375 kr.
Crew Cab Kuro: 284 000–368 625 kr.
Vårt testexemplar, Crew Cab Kuro med metalliclack och takreling: 304 300 kr.
Att äga
Årsskatt: 5 886 kronor.
Intervallservice vid 2000 mil eller en gång per år. För den som följer serviceboken kostar en intervallservice cirka 3 900 kronor.
Motor
Isuzu turbodiesel. Fyrcylindrig direktinsprutad commonraildiesel med tvåstegsturbo och frontplacerad intercooler. Dubbla överliggande kedjedrivna kamaxlar.
Effekt: 120 kW (163 hk) vid 3 600 varv/min.
Vridmoment: 400 Nm mellan 1 400 och 2 000 varv/min.
Växellådor
6-växlad manuell. 5-stegsautomat. Hög- och lågväxel.
Måttuppgifter
Tjänstevikt: Extended Cab 2 046 kg. Crew Cab 2 048 kg.
Totalvikt: 3 000 kg.
Nyttolaster: 950 kg.
Längd: 5 295 mm.
Bredd: 1 860 mm.
Hjulbas: 3 095 mm.
Lasthöjd: 770 mm.
Lastbredd mellan hjulhusen: 1080 mm.
Lastlängd: Extended Cab 1 795 mm. Crew Cab 1 640 mm.
Utsläpp
193 gr CO2/km landsväg. Uppfyller Euro 5.
Göra själv
Byta glödlampor? Ja.
Byta motorolja och filter? Ja.
Montera dragkrok? Isuzu D-Max levereras med dragkrok som standard.
Konkurrenter i klassen
Chevrolet Silverado, Dodge Nitro 2,8 CRD, Ford Ranger, Land Rover Defender PU 120”, Mitsubishi L 200, Toyota Hilux 3,0 och VW Amarok.