Pia - en av få stocksvarvare

Bild för ulla.sundin.beck@telia.com Written by ulla.sundin.bec... On the
Pia Abrahamsson
Pia Abrahamsson
Nej, det är inte någon rotreducerare. Eller barkmaskin. Det är en stocksvarv. Det finns bara några få i landet och en av dem körs av Pia Abrahamsson och hennes pappa Eino.

Du läser nu ett smakprov ur tidningen SKOGEN. Prova på 3 nummer för endast 99 kr, klicka här>>Du läser nu ett smakprov ur tidningen SKOGEN.
Prova på 3 nummer för endast 99 kr. Klicka här»
Far och dotter Abrahamsson åker runt med sitt mobila stocksvarvsekipage till kunder i södra Sverige. Just i dag står det på Södras timmerplan i Värö utanför Varberg. Maskinen låter ganska mycket, men så har den några år på nacken också. Snart ska den ses över och bland annat få en ny hytt.
– Det ska byggas och kluras innan den blir klar, säger Pia. Varje lösning är personlig för denna konstruktion, som det troligen bara finns två av i Sverige.
Stocksvarvens uppgift är att reducera stockdiametern så att sågverket även kan ta hand om de övergrova stockarna. Södra vill ha ner dem till 48 centimeter, svarvens minimigräns, andra sågverk kan ha andra önskemål. 
– Ett mindre sågverk vill kanske behålla så mycket som möjligt av stocken, men ha den jämn och fin. Mindre än 48 centimeter fungerar inte – då går skäret emot valsarna. Kortare stockar än 310 centimeter går inte heller. Då hamnar de mellan rullarna. För den övre storleksgränsen gäller att om något kommit upp på en timmerbil kommer det troligen upp även på svarven. Vår kran är cirka elva meter och lyfter femton tonmeter, starkare än timmerbilarnas.
Svarven står på en trailer, men den kopplas bara av från dragbilen vid bilprovningen. Från början drevs även kranen av lastbilsmotorn, men nu används den bara vid flytt. Arton meter långt, runt 35 ton tungt och med en svängskiva som sitter långt bak är det en rejäl konstruktion som tar plats i svängarna. Eino turnerar mellan omkring trettio mindre och större sågverk i Sydsverige och kan sova i lastbilshytten om det behövs. Pia kör intensivt några jobbperioder om året när svarven står i hennes hemtrakter, som nu.

Annons
Annons

Pia Abrahamsson mäter stockar.Pia sitter i den lätt skakiga hytten och lyfter upp en osvarvad stock med kranen. Fyra rullar roterar stocken mot fräsen eller skäret, som snurrar 1 800 varv per minut och behöver slipas med vinkelslip ungefär varannan dag. 
– Det gör vi själva, liksom de flesta reparationerna. Eftersom det bara finns några stocksvarvar i Sverige finns det ingen att fråga. Det är mest på kranen det går sönder, hydraulslangar till exempel. Används det så slits det, konstaterar Pia.
Just nu är stockarna rena och fina, men med is och snö kommer sten. Ett skär kanske lossnar, det blir obalans och så måste man byta. Nyss blev det stopp av någon anledning. Flis och småkvistar är en vanlig orsak, men vad var det den här gången?
– Till slut hittade jag en liten, liten plåtbit som hade ställt sig upp på fel ställe och jag fick slå ned den med ett järnspett, säger Pia.
Svarvens kapacitet är inte helt enkel att beräkna.
– Det kan ta mellan femton sekunder och tolv minuter att svarva en stock. Om det är en knagg som ska bort är det bara att gå emot just den, men oftast måste man köra flera varv med svarven.
Det är trots allt ingen precisionssvarv … Det finns tre markeringar med blå tejp för svarvarens skull. Ingen laser, men ett plattjärn som följer fräsens lutning.
– Det mesta gör jag med ögat. Här är det tjockare, så jag kör lite extra och kör hela vägen bort till stockens slut.
Det gäller också att se till att skäret är på rätt ställe så att körningen blir rationell. Man ska inte heller köra ”i tomme” där stocken är liten. Två räknare – en i hytten och en nertill på maskinen – håller koll på antalet svarvade stockar, vilket ligger till grund för faktureringen. 

Stocksvarv

På timmerplanen ligger osvarvade stockar i ett rejält upplägg och strax radar Pia upp de svarvade intill. Det gäller att logistiken fungerar när det handlar om volymer – som vanligt i skogen. Flis och spånor är sågverkets egendom och ansvar och nu når högarna ända upp till transportörerna och måste bort. Eller så får Pia köra fram svarven en bit.
– Här i Värö kan vi svarva i princip dygnet runt. Belysningen är bra på planen och det finns lampor i alla vinklar från maskinen. Andra sågverk kan vara helt nedsläckta. Jag kör så mycket jag hinner, bredvid mitt andra jobb. Vi har nog ett par, tre veckor att göra här.
Det andra jobbet är ett företag som Pia driver där hon säljer underkläder under namnet BhPia och även erbjuder personliga provningar efter tidsbeställning. Det gör det möjligt att växla mellan två ganska olika jobb. 
Och jo, självklart kan man ha roligt åt att hon svarvar både stockar och kvinnokroppar. Engagemang och drivkrafter är lika viktiga i båda jobben. Och resultatet ska bli snyggt. 

SKOGEN 6-7/2016

 

Publicerad:
Bild för ulla.sundin.beck@telia.com
Ulla Sundin Beck
Frilansjournalist
  • Virkesstudion #50 – Årskrönika

    Vad har hänt sen sist? Titta på avsnittet och lyssna på vad Per Hedberg och Carl Johan Moberg har att berätta om framtiden för Virkesstudion. 
  • Annons
  • ”Bra skogsbilvägar ökar konkurrenskraften”

    SKOGENdebatt. Biometria har ett uppdrag av köpare och säljare av virke att inventera skogsbilvägnätet i Götaland. Syftet är att komma åt en del av de stigande kostnader som sänker konkurrenskraften för svensk skog, skriver vd Peter Eklund i en replik.
  • Mera känslor i skogskonflikten

    Konflikter om skogen handlar allt mer om politik och kultur och mindre om tekniska frågor, visar en undersökning från Linnéuniversitetet.
  • Annons
  • Sågverk på högvarv ger höjda timmerpriser

    Stor efterfrågan på sågade trävaror gör att Södra höjer priserna på sågråvara.
  • Styr granbarkborren ditt skogsliv?

    Måste du anpassa skötseln i din skog efter barkborren? Har skogens ekonomi förändrats i grunden? Eller har de senaste åren varit undantag? Svara på månadens fråga!
  • Annons