Penta vill bli snålast i skogen

29 december 2015 Bränslesnålaste motorn i en ny typ av skogsmaskin. Volvo Penta vill förnya skogsbranschen. Partner är dessutom en ny maskintillverkare på den svenska marknaden.

Timber Pro 840Motorn i Timber Pro 840 sitter på samma svängbara plattform som hytten. Foto: Timber Pro.

Motortillverkaren Volvo Penta sticker ut hakan: Målet är att företagets motorer ska ge skogsbranschens lägsta bränsleförbrukning. Dessutom vill man lägga grunden för ett nytt tekniksprång i det svenska skogs­­bruket.

Som SKOGEN har berättat tidigare vill företaget satsa på skogs­sektorn igen. Just nu pågår ­tester för fullt någonstans i ­Mellansverige under visst hysch-hysch i samarbete med Sveaskog, Skogforsk och den amerikanska maskintillverkaren Timber Pro, ny i Sverige.

Den modifierade kombi­maskinen Timber Pro 840 C som Pentas 320 hästkrafter ­starka motor sitter i är dessutom en för den svenska marknaden ny typ av maskin.

Den åttahjulsdrivna maskinen är utrustad med ett Logmax 6000B-aggregat som snabbt kan skiftas för olika arbetsuppgifter och den benämns både som ­drivare och kombimaskin av personer med insyn i projektet.

Något som skiljer den från konventionella skogsmaskiner är motorns placering. Den sitter nämligen på grävmaskinsvis snett bakom hytten, vilket öppnar för ett 360-gradigt arbetsområde för maskinföraren.

– Vår förhoppning är att det kan skapa ökad kostnadseffektivitet – och höjd produktion, säger en av deltagarna i projektet som gärna vill vara anonym. Även miljön blir en vinnare, då Volvo Pentas motorer ligger i framkant när det gäller driftsekonomi och miljöklassning, men också själva maskinkonceptet som sådant bör ge miljöfördelar. Motor­placeringen ger snabbare åtkomst till virket, då föraren kan arbeta runt om maskinen. Dessutom bör en kombimaskin ge lägre körtider per avverkad och uttransporterad virkes­kvantitet.

Johan BurgrenJohan Burgren på Volvo Penta tror att projektet kan lägga grunden till ett nytt produktionssystem. Foto: Brigitti Åström

Johan Burgren på Volvo Penta som ansvarar för testets motordel berättar om ­­motorn i testmaskinen. Det är företagets sex­cylindriga turbodiesel modell TAD873VE.
– Ett knep för att nå den låga bränsleförbrukningen är att motorns egenskaper gör att den kan arbeta med ett lägre drifts­varvtal, säger han.

Motorn har en slagvolym på 7,7 liter, ger 320 hästkrafter och uppfyller miljökraven Stage IV/Tier 4f.
Efter runt 200 maskintimmar befinner sig projektet ännu i inkörningsfasen. Ingen av de SKOGEN kontaktat vill därför ge oss några ytterligare detaljer från testet, men vi kommer för­stås att återkomma till den ­spännande satsningen.

SKOGEN 11/2015

Hämtar fler artiklar
Till Skogen startsida
På väg
Axel och Anders börjar på Forum Fastighetsekonomi
SkogsJobb