Motorn i Timber Pro 840 sitter på samma svängbara plattform som hytten. Foto: Timber Pro.
Motortillverkaren Volvo Penta sticker ut hakan: Målet är att företagets motorer ska ge skogsbranschens lägsta bränsleförbrukning. Dessutom vill man lägga grunden för ett nytt tekniksprång i det svenska skogsbruket.
Som SKOGEN har berättat tidigare vill företaget satsa på skogssektorn igen. Just nu pågår tester för fullt någonstans i Mellansverige under visst hysch-hysch i samarbete med Sveaskog, Skogforsk och den amerikanska maskintillverkaren Timber Pro, ny i Sverige.
Den modifierade kombimaskinen Timber Pro 840 C som Pentas 320 hästkrafter starka motor sitter i är dessutom en för den svenska marknaden ny typ av maskin.
Den åttahjulsdrivna maskinen är utrustad med ett Logmax 6000B-aggregat som snabbt kan skiftas för olika arbetsuppgifter och den benämns både som drivare och kombimaskin av personer med insyn i projektet.
Något som skiljer den från konventionella skogsmaskiner är motorns placering. Den sitter nämligen på grävmaskinsvis snett bakom hytten, vilket öppnar för ett 360-gradigt arbetsområde för maskinföraren.
– Vår förhoppning är att det kan skapa ökad kostnadseffektivitet – och höjd produktion, säger en av deltagarna i projektet som gärna vill vara anonym. Även miljön blir en vinnare, då Volvo Pentas motorer ligger i framkant när det gäller driftsekonomi och miljöklassning, men också själva maskinkonceptet som sådant bör ge miljöfördelar. Motorplaceringen ger snabbare åtkomst till virket, då föraren kan arbeta runt om maskinen. Dessutom bör en kombimaskin ge lägre körtider per avverkad och uttransporterad virkeskvantitet.
Johan Burgren på Volvo Penta tror att projektet kan lägga grunden till ett nytt produktionssystem. Foto: Brigitti Åström
Johan Burgren på Volvo Penta som ansvarar för testets motordel berättar om motorn i testmaskinen. Det är företagets sexcylindriga turbodiesel modell TAD873VE.
– Ett knep för att nå den låga bränsleförbrukningen är att motorns egenskaper gör att den kan arbeta med ett lägre driftsvarvtal, säger han.
Motorn har en slagvolym på 7,7 liter, ger 320 hästkrafter och uppfyller miljökraven Stage IV/Tier 4f.
Efter runt 200 maskintimmar befinner sig projektet ännu i inkörningsfasen. Ingen av de SKOGEN kontaktat vill därför ge oss några ytterligare detaljer från testet, men vi kommer förstås att återkomma till den spännande satsningen.
SKOGEN 11/2015