Vid en konferens om biobränsle på Kungliga Skogs och Lantbruksakademien presenterade Wollmar Hintze Värmlandsmetanols ambitioner att bli en stor förbrukare av virke. Men för att det ska bli så krävs politisk vilja, menade han.
Det som fördröjer utvecklingen är brist på politisk vilja och stabila, långsiktiga skatteregler. Allt annat finns på plats: Tekniken finns på plats, förgasning är en beprövad teknik. Det behövs egentligen ingen ny forskning, konstaterar han och det är tydligt att han ser väntan på mer forskningsresultat som en bromskloss.
– Infrastrukturen finns också på plats. Bensinstationerna står ju där. Och råvaran finns i överflöd i den svenska skogen.
Wollmar Hintze pekar på kurvorna över hur tillväxten ökar i den svenska skogen – trots att avverkningen ökar.
– Det finns ett överskott av biomassa i den svenska skogen, menar han och räknar sedan upp de goda argumenten för att överskottet ska bli biometanol. Bränsleegenskaperna är utmärkta, bränslet kan användas i dagens etanoldrivna bilar, och blandas i annat bränsle. Klimategenskaperna är vida överlägsna andra flytande biobränslen. Och just förgasning är den mest energieffektiva och miljövänliga metoden att göra flytande bränsle av biomassa.
Men starten är beroende av skattereglerna. I höstbudgeten fick metanol visserligen skattebefrielse. Men budgeten håller bara ett år. Det är ingen investeringshorisont för ett industriföretag menar Hintze liksom Värmlandsmetanols vd Björn Gillberg, som otåligt väntar på att anläggningen ska kunna bli verklighet.
– Om 15 år vill Sverige ha en fossilfri fordonsflotta, säger Wollmar Hintze. Anläggningen i Värmland kan tas i drift tre år efter att kapitlet är säkrat.
Han pekar på alla skogsindustriella neddragningar i regionen. Nu kan det komma en ny avnämare av virke och grot. Och lyckas man ska har man börjat planera för ytterligare två anläggningar i Sverige.
– Men då då måste det löna sig att tanka grönt! Skattereglerna behöver vara rimliga.
– I Sverige lägger vi hundratals miljoner på forskning om förgasning. Det vi i stället behöver är politiska beslut och långsiktiga skatteregler. Sedan kommer investerarna att göra sin del. Då kan vi snart se fullskaliga förgasningsanläggningar runt om i Sverige och kanske runt hela Östersjön.