Under en helg i september krävde olyckor med fyrhjulingar i södra Norrland två liv. En av de förolyckade var den i skogs-, industri- och fastighetskretsar kände finansmannen Mats-O. Sundqvist från Jämtland.
Flera bedömare uppger till SKOGEN att olyckor med fyrhjulingar i terräng- och skogsmiljö tenderar att öka. Den vanligaste olyckstypen är vältning och överstegring där föraren hamnar under fordonet.
Hans Johansson, regional samordnare vid Trafikverket för olycksfallsregistret Strada, ser man ingen ökning i år, men han poängterar att de redovisade siffrorna endast omfattar olyckor i vägtrafikmiljö där fyrhjulingar är inblandade. Mörkertalet är stort eftersom olyckor i terrängmiljö inte rapporteras till Trafikverket.
Enligt såväl polis som sjukvård är det inte ovanligt att föraren är alkoholpåverkad vid personskador med fyrhjulingar i skogs- och terrängmiljö. För att öka säkerheten kan man inte utesluta kommande krav som innebär att fyrhjulingar som säljs på den svenska marknaden skall utrustas med skyddsbågar.