”Nu vet jag vad köttöga är”

Bild för Karin Lepikko Written by Karin Lepikko On the
Angelica ­Mattsson
Omvälvande, tycker Angelica Mattsson om att komma in i den för henne nya skogssektorn – och därmed lära sig många nya ord.
NYFIKEN. Sedan drygt ett år är Angelica Mattsson kommunikationschef hos Holmen skog och hon går till jobbet med lätta steg varje dag.

Beskriv ditt nya jobb!
– Jag har fått förmånen att kommunicera allt bra som vi gör inom skogen. Allt från det stora perspektivet där vår bransch är en viktig del i den gröna omställning som krävs för en hållbar livsstil för oss alla, till att få berätta om fantastiska upptäckter i vår kunskapsskog (se fotnot nedan) eller digitala framsteg för att förenkla vår vardag.

Annons
Annons

Vad har du jobbat med tidigare?
– Under hela mitt arbetsliv har jag arbetat inom kommunikation och marknad som ansvarig eller chef. Nu är det drygt 20 år av erfarenhet som jag har i ryggsäcken. Närmast kommer jag från den kommunala världen och innan dess var jag i återvinningsbranschen.

Det här jobbet innebär premiär för dig i skogsbranschen. Hur har det varit?
– Fantastiskt omvälvande. Min kunskap om skog har ökat rejält. Jag är imponerad över vårt aktiva skogsbruk och den kunskap som finns. De första veckorna som ny på jobbet var intensiva med många nya begrepp. Till exempel så hade jag ingen aning om vad ett relaskop var eller för den delen skogliga begrepp som köttöga.

Är det stor skillnad mot dina tidigare jobb?
– Inom professionen som kommunikationschef är det inte så stor skillnad, det är samma saker som ska utföras. Däremot så är det såklart nya intressenter att lära känna och nya kanaler att kommunicera i. Branschen är traditionell på ett fint sätt, där historia är lika ­viktig som att vara nytänkande.

Har något förvånat dig?
– Som den nyfikna person jag är så har jag fått ta del av en mängd varma historier och upptäckter. Även lyckade initiativ som fallit väldigt väl ut. Det som varit förvånande är att vi inte berättat om det i större sammanhang och jag upplever det inom hela branschen. Det finns en härlig stolthet över yrket och för många räcker det med att se framsteg inom den gruppering som jobbat med initiativet. En ödmjuk inställning, men jag vill att fler ska få ta del av allt det fina vi gör.

Vad är roligast?
– Att få nya insikter i hur vi bedriver vårt aktiva skogsbruk som ökar Sveriges möjligheter till att reducera användning av fossila produkter är så roligt! Vi är en del av omställningen som måste ske. Vår vision inom Holmen Skog är att vi odlar framtiden och den ledstjärnan gör det enkelt att varje dag gå till jobbet med lätta steg.

Vad har varit den största utmaningen?
– Under mitt år så har stora frågor gått om varandra, till exempel bränder, stormar och granbarkborrar. Just nu är en av våra viktigaste frågor att rädda skogen från fortsatta angrepp av granbarkborren, och den kommunikativa utmaningen är att skapa förståelse för detta i olika målgrupper. Skogsägare är väl bekanta med frågeställningen och vet hur de ska agera, medan allmänheten kanske inte har samma insyn.  

Vad tycker du om att göra på fritiden?
– Jag gillar att jobba och får energi av det, men det behövs energipåfyllning av annan art också. Något jag uppskattar är att resa och upptäcka nya saker, gärna kopplat till historia, eller så söndagsåker jag gärna i vår MGA från 1956, far runt med barnen på någon träning, rör mig till musik eller påtar i akvariet med malawiciklider. Så här års kan ni också hitta mig i ett jakttorn, något jag delar med många i branschen.

NY PÅ JOBBET / Angelica ­Mattsson
Ålder: 45 år.
Yrke: Kommunikationschef hos Holmen skog.
Bor: Linköping.
Familj: Make Christian, tre barn.
Uppväxt: I och omkring Lin­köping.
Bakgrund:  Studerade utomlands i 3,5 år. Har bland annat jobbat inom Lejonfastigheter, Ragn-Sells och Bredbands­bolaget.
Framtidsdröm: Att min nyfikenhet hjälper mig att ständigt utvecklas och att kroppen får vara stark samt frisk, oavsett vilken resa jag tar mig för.
Dold talang: Tidsoptimist men lyckas ändå oväntat bra med att hålla samt passa tider.


ORDLISTA
Kunskapsskog: Mark som Holmen utsett specifikt för att samla in och sprida kunskap om skogen. 
Köttöga: En erfarenhetsbaserad, intuitiv förmåga att bedöma virkesvolym och lämpliga skötselåtgärder (enligt KSLA).
MGA: Tvåsitsig engelsk sportbil.

SKOGEN 11/2019

Publicerad:
Bild för Karin Lepikko
Karin Lepikko
Reporter
  • Ringbarkad ek

    Utdragen död mångas bröd

    RINGBARKA. Död ved är ju bra för mångfalden, men en del död ved är ännu bättre än annan. Ringbarkade träd som torkar långsamt står längre innan de faller och gynnar många arter.
  • Annons
  •  Jacob Edlund

    Matriser ska bort

    VIRKESMÄTNING. Metoden för uträkning av virkesvolymer via matris är inte tillräckligt bra. Nu ska matriserna bort, men det tar två år innan Biometrias nya regler blir ett krav på virkes­köparna.
  • Granbarkborreangripen skog

    Fyrdubblad premie och trixande

    Borre, brand och blåst ökar risken för skogs­skador – och vikten av bra försäkringsskydd. Möt skogs­ägarna som fick chockhöjd premie och bytte bolag, en annan som fick en faktura i stället för ersättning för stormskadorna samt ett försäkringsbolag som vill arbeta förebyggande.
  • Annons
  • Granvägg

    Goda granar och brunsås

    Kategorier: skogens mat, recept
    I temat Skogens mat kan du läsa om skoglig restaurangmat, maskinförarnas lunchlådor samt få en massa tips om goda granar och andra delikatesser.
  • Så förändras virkespriserna i ditt län

    Virkespriserna, det skogsägare får betalt när de avverkar eller gallrar sin skog, sjönk på bred front i juni. Virkesbörsens har sammanställt en lista som visar prisförändringarna län för län.
  • Annons