MARKNAD.

”Nu behövs produktförnyelse”

23 juli 2018 Norske skog har fått nya ägare. Det betyder att massa­vedspriserna hålls uppe i Sverige, men också att tillgången begränsas. Och frågan är vad de nya ägarna vill med bolaget.

”Nu behövs produktförnyelse”

I början av maj kom beskedet som alla väntat på i flera månader: Konkursdrabbade Norske skog har fått nya ägare. Priset blev motsvarande 2,3 miljarder svenska kronor, vilket kan jämföras med SCA:s pågående investering i Östrand på nästan åtta miljarder kronor.

För Norske skog är den nya ägaren välkänd. Investment­bolaget Oceanwood är en av de stora långivarna till den konkursdrabbade papperstillverkaren och Lars PS Sperre som är koncernchef för Norske skog har sagt att bolaget nu har en unik möjlighet att utveckla sin kärnverksamhet och investera i lovande nya tillväxtprojekt.
Men flera frågor återstår. 

Till tidningen Dagens Naeringsliv har bolagsledningen sagt att Europa ska vara fokus, vilket i så fall betyder att de två bruken i Norge samt ett i Österrike och ett i Frankrike blir kvar. Att de tre i Australien och Nya Zeeland skulle finnas kvar är det dock få som tror.

Just nu råder en balans på pappersmarknaden med bra priser, men konsumtionen av tidningspapper minskar hela tiden och frågan är om Norske skogs norska pappersbruk ­klarar sig långsiktigt i den internationella konkurrensen.
– Norske skog är ganska ­duktiga, men de är i fel segment och behöver produkt­förnyelse, säger Håkon Bakken som är marknadschef på norska skogsägarföreningen ­Glommen skog.

Norske skogs historia tar sin början på 1960-talet. Fram till 1990-talet fanns verksamheten inom olika delar av skogsindustrin i Norge. 

Text: Birgitta Sennerdal

Läs hela artikeln i SKOGEN 6-7/2018
Läs SKOGEN-numret digitalt – som prenumerant eller lösnummer»

Hämtar fler artiklar
Till Skogen startsida
På väg
Axel och Anders börjar på Forum Fastighetsekonomi
SkogsJobb