Får man bukt med körskadorna?
Ja: 34%
Nej: 66%
Körskadorna är skogsbrukets gissel. De förgiftar vattnet, retar allmänheten och förstör för markägaren. Men virket måste köras genom skogen om man inte ska ha vägar var trettionde meter. Och tjälen blir allt mer sällsynt. En branschpolicy ska ge oss osårade mossmattor i framtiden. Vad tror du? Lyckas skogsbruket få bukt med körskadorna?
Här är några kommentarer från läsare:
Ja. Vi brukar lösa problemen
”Sjukdomsinsikten” börjar spridas, det finns tekniker för att lösa problemen. Det handlar om terrängmodeller och om maskiner med lågt marktryck. Kostnaderna måste fördelas rättvist.
Hans Högberg
Ja. Trots systemfel
Skogsbruket har tagit flera goda initiativ. Om dessa blir verklighet, blir det bättre. Dock vill ingen diskutera systemfelet – att industrin måste ha råvaran imorgon.
Lennart Henrikson
Ja. Ställ krav
Ställs bara kravet från Skogsstyrelsen med möjlighet till att döma ut vite så kommer det lösas.
Gustaf
Ja. Så slipper vi lagar
Informera alla skogligt aktiva så kommer vi långt. Med ökad förståelse så slipper vi hårdare lagstiftning.
Leif Aronsson Åmål
Nej. Minska lasten!
Om man minskar lasten så kanske det kommer att gå.
LUK
Nej. Groten används fel
Så länge man får ta ut grot så kommer körskadorna att vara kvar.
RS
Nej. Kräver transportband
Man får acceptera verkligheten – eller välja utforsling med transportband.
Leif Rosell
Nej. Inte om vi inte är villiga att betalar mer
Inte så länge entreprenörerna pressas så hårt ekonomiskt. Det måste få kosta att göra ett bra jobb.
Håkan Abramsson
JA. Debatten sätter press
Samhällsdebatten sätter press, det leder till ökad insyn och granskning av avverkningarna. Skogsägarna kommer i framtiden att värdera den visuella synen efter en avverkning högre, vilket ger konkurrens mellan de inköpande bolagen samt vilka de anlitar.
Micke, virkesinköpare
Ja. Omgivningen kräver
Skogsfolket kommer att få ökad förståelse för omgivningens krav på framtidens miljöprodukt.
Fredrik Eliasson
Ja. Med rätt metod
Stora Enso har satsat på ”Rätt metod” för att minska körskador och öka uttaget av grot i slutavverkningarna. Fältförsök gjorda av SkogForsk visar på betydligt mindre körskador och lägre avverkningskostnader.
Michael Lagerkvist
Nej. Man missar packningen
Markskador är även markpackning som tyvärr ännu är ganska okänd i skogsbruket. Det finns inga markkompakteringsförsök i Sydsverige.
Jonas Torbiörnson
Nej. Ger virkesbrist
För att slippa markskador krävs hårda styrningar – vilket kommer att ge virkesbrist till industrin under vissa perioder. Det kommer även i så fall att öka importvirket, och många småsågar måste då slå igen på grund av råvarubrist.
LMJ
Nej. Rensa dikena
Man måste rensa upp dikena. Börja med det stora diket så små diken kan rinna fritt ut. Blir det inte gjort blir det vattenspänt på större och större yta. Lägg rör under vägarna, gräv dike längs vägarna så blir det genast bättre.
Kjell Andersson flis
Nej. Dålig planering
Så länge planeringen är på samma låga nivå som nu, så lär det inte minska mycket med skadorna. Sen ser det ut som storskogsbruket bara ökar storleken på maskinerna, och i fallet med körskador har ju faktiskt storleken en stor betydelse.
Enteprenörn
Ja. Lösningar finns
Det arbetas engagerat i hela skogsbruket med att utveckla nya rutiner och beslutsstöd. Det ger på sikt en samsyn hos alla aktörer kring markskadeproblemen. Många av lösningarna finns redan och har visat på goda resultat.
Tomas Johannesson
SKOGEN 3/2015