Nej, körskadorna blir kvar

15 april 2015 För en månad sedan ställde vi frågan till våra läsare om de tror att skogsbruket får bukt med körskadorna. En majoritet trodde inte det.

Månaden Fråga Cirkeldiagram 34% positiva, 66% negativa.Får man bukt med körskadorna?
Ja: 34%
Nej: 66%

Körskadorna är skogsbrukets gissel. De förgiftar vattnet, retar allmänheten och förstör för markägaren. Men virket måste köras genom skogen om man inte ska ha vägar var trettionde meter. Och tjälen blir allt mer sällsynt. En branschpolicy ska ge oss osårade mossmattor i framtiden. Vad tror du? Lyckas skogsbruket få bukt med körskadorna?

Här är några kommentarer från läsare:

Ja. Vi brukar lösa problemen

”Sjukdomsinsikten” börjar spridas, det finns tekniker för att lösa problemen. Det handlar om terrängmodeller och om maskiner med lågt marktryck. Kostnaderna måste fördelas rättvist.

Hans Högberg

 

Ja. Trots systemfel

Skogsbruket har tagit flera goda initiativ. Om dessa blir verklighet, blir det bättre. Dock vill ingen diskutera systemfelet – att industrin måste ha råvaran imorgon.

Lennart Henrikson

 

Ja. Ställ krav

Ställs bara kravet från Skogsstyrelsen med möjlighet till att döma ut vite så kommer det lösas.

Gustaf

 

Ja. Så slipper vi lagar

Informera alla skogligt aktiva så kommer vi långt. Med ökad förståelse så slipper vi hårdare lagstiftning.

Leif Aronsson Åmål

 

Nej. Minska lasten!

Om man minskar lasten så kanske det kommer att gå.

LUK

 

Nej. Groten används fel

Så länge man får ta ut grot så kommer körskadorna att vara kvar.

RS

 

Nej. Kräver transportband

Man får acceptera verkligheten – eller välja utforsling med transportband.
Leif Rosell

 

Nej. Inte om vi inte är villiga att betalar mer

Inte så länge entreprenörerna pressas så hårt ekonomiskt. Det måste få kosta att göra ett bra jobb.
Håkan Abramsson

 

JA. Debatten sätter press
Samhällsdebatten sätter press, det leder till ökad insyn och granskning av avverkningarna. Skogsägarna kommer i framtiden att värdera den visuella synen efter en avverkning högre, vilket ger konkurrens mellan de inköpande bolagen samt vilka de anlitar. 
Micke, virkesinköpare

 

Ja. Omgivningen kräver

Skogsfolket kommer att få ökad förståelse för omgivningens krav på framtidens miljöprodukt.
Fredrik Eliasson

Ja. Med rätt metod
Stora Enso har satsat på ”Rätt metod” för att minska körskador och öka uttaget av grot i slutavverkningarna. Fältförsök gjorda av SkogForsk visar på betydligt mindre körskador och lägre avverkningskostnader.
Michael Lagerkvist

Nej. Man missar packningen
Markskador är även markpackning som tyvärr ännu är ganska okänd i skogsbruket. Det finns inga markkompakteringsförsök i Sydsverige.
Jonas Torbiörnson

Nej. Ger virkesbrist
För att slippa markskador krävs hårda styrningar – vilket kommer att ge virkesbrist till industrin under vissa perioder. Det kommer även i så fall att öka importvirket, och många småsågar måste då slå igen på grund av råvarubrist.
LMJ

Nej. Rensa dikena
Man måste rensa upp dikena. Börja med det stora diket så små diken kan rinna fritt ut. Blir det inte gjort blir det vattenspänt på större och större yta. Lägg rör under vägarna, gräv dike längs vägarna så blir det genast bättre.
Kjell Andersson flis

Nej. Dålig planering
Så länge planeringen är på samma låga nivå som nu, så lär det inte minska mycket med skadorna. Sen ser det ut som storskogsbruket bara ökar storleken på maskinerna, och i fallet med körskador har ju faktiskt storleken en stor betydelse.
Enteprenörn

Ja. Lösningar finns
Det arbetas engagerat i hela skogsbruket med att utveckla nya rutiner och beslutsstöd. Det ger på sikt en samsyn hos alla aktörer kring markskadeproblemen. Många av lösningarna finns redan och har visat på goda resultat.
Tomas Johannesson

SKOGEN 3/2015

 

Hämtar fler artiklar
Till Skogen startsida
På väg
Lars återvänder till Naturskog
SkogsJobb