Ved är ju ett miljövänligt material som kan användas mer i ett hållbart samhälle. Det säger Hans Pettersson. Han är ansvarig för utvecklingen av nya produkter på SCA:s pappersbruk i Ortviken utanför Sundsvall.
Bruket är världens femte största tillverkare av tryckpapper i en tid när tidningsläsandet minskar stadigt varje år. Nu gäller det för tidningspappersbruk över hela världen att hitta nya produkter.
Och det har man gjort på Ortviken, menar Hans Pettersson. Häromveckan var SCA nere i Tyskland och presenterade sina nya produkter. Man sätter in stöten i den stadigt växande marknaden för förpackningar. Och temat är ”Sustainable Packaging”.
Hälften av alla förpackningar i världen används till matvaror. Och där går det att få gehör för miljöargumenten. Förnybar råvara. Spårbar. Certifierad.
På senare tid har media rapporterat om skandaler med gifter i trycksvärtan från retur-fibrer som vandrat in i pizzan och pastan. Sådant bidrar till efterfrågan på miljövänliga och säkra förpackningar. Privatpersoner tittar mycket på priset när de handlar men många företag möter en stigande efterfrågan på miljövänliga lösningar från sina kunder.
När det gäller mat ska fibern helst vara jungfrulig och ren från trycksvärta och andra inblandningar. Även det är en fördel som Ortviken tänker använda.
–Antingen ska man ha industrin nära kunden eller nära råvaran. Vi har den nära råvaran och är därför starka på färsk fiber, säger Hans Pettersson.
–De nya produkterna har bra tryckbarhet och opacitet (ogenomskinlighet). Genom att vi arbetar med både mekanisk och kemisk massa – tidningar och magasin – kan vi göra blandprodukter som ingen annan gör. Dess-utom tror jag på produkter där man kombinerar egenskaper från flera material, som papper och plast.
Det är så de gamla tidningspappersbruken måste hitta nya produkter. Ta vara på brukets speciella förutsättningar.
Hans Pettersson är optimist.
–Vi har hög kvalitet, långa fibrer från de svenska träden och kvalificerad fiberforskning. Bruk kommer att gå under men vi har goda förutsättningar att klara förändringen på marknaden. Igen. Vi har bytt produkter ordentligt fem, sex gånger tidigare genom historien. Det är påfrestande men en naturlig del i utvecklingen.
–Ortvikens produkter har extremt låga kolspår, alltså låg användning av fossila bränslen. Det är något som kunderna efterfrågar. Ja, det är kanske det miljöargument som betyder mest numera. Och på det området är vi nog bäst i världen.
Miljöargumenten fungerar framför allt bra i Västeuropa. I Asien och Indien kan det vara svårare, även om medvetenheten ökar. Men Ortvikens nya produkter har hittills mest sålt på Norden, nu satsar man också på resten av Europa.
De nya produkterna säljs med namnen Splendo, Operio och Puro. De kan finnas i varor som du handlar i affären.
SKOGEN 11/2013