Miljöbättre bränsle från Stihl 

13 juni Betydligt mindre CO2-utsläpp jämfört med traditionell alkylatbränsle utlovades när Stihl lanserade ett nytt bränsle på Elmia Wood.

Miljöbättre bränsle från Stihl 
Foto: Stihl.

Låst artikel för våra prenumeranter

Du är inloggad på Skogen, men du saknar behörighet till detta material.

Vänligen besök din profilsida för att se vilka av våra produkter som du har tillgång till samt mer information.

Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår support.

Var vänlig ladda om sidan

Vi kunde inte säkerställa om du är inloggad eller inte. Var vänlig ladda om denna sida.

Vill du läsa hela artikeln?

Föreningen Skogen

Då behöver du bli prenumerant på Tidningen Skogen, en helt oberoende tidning för ett lönsamt skogsbruk och god naturvård.Skoglig läsning under hela året där du får nörda ner dig i skogsskötsel, virkesmarknad och teknik.Du har även valmöjligheten att bli medlem i Föreningen Skogen för att ta del av ännu mer kunskap genom exkursioner och digitala skogsfrukostar.

  • Tillgång till artiklar på skogen.se
  • Tidningen Skogen hem till brevlådan (11 nr)
  • E-tidning
  • Mediaarkiv
Se prenumererationserbjudanden här Köp prenumeration här

Redan prenumerant?

Prenumererar du redan på Tidningen Skogen? Då loggar du in på ditt konto här:

Stihls stora fokus på batteridrivna maskiner innebär inte att förbränningsmotorn är på väg bort, men det fordras drivmedel som sänker utsläppen.  Nu lanseras Motomix Bio.

Linus Lind. Foto: Jens Fältskog.

– Vi behöver ha en dubbel strategi eftersom det fortfarande finns marknader i världen med en målgrupp som efterfrågar förbränningsmotor, säger Linus Lind som är nordisk försäljningschef inom pro solutions. 

Enligt uppgift från Stihl släpper det nya bränslet ut 74 procent CO2 jämfört med traditionellt alkylatbränsle inklusive dunk. 

Motomix Bio kommer att finnas i handeln från och med augusti för så väl tvåtakts- som fyrtaktsmotorer, berättade Stihl  på mässan Elmia Wood.

Även i montern hos Dpower från Kungsbacka var biobränslen uppe till diskussion, fast i ett annat sammanhang. De är distributörer åt några av världens stora tillverkare av motorer, bland andra John Deere, Yanmar och MAN.

På mässan premiärvisades John Deeres JD4 motor, 63-120 kilowatt, som kan passa för mindre skogsmaskiner, entreprenadmaskiner, pumpar, generatoraggregat, med mera. 

Dpower visade även en kompakta Yanmarmotorer som finns i effektintervallet 3,5-155 kilowatt, motorer som ofta beskrivs som tillförlitliga.

Vd Peter Nauwerck berättade att utvecklingsarbete tar flera år för att få en motor som är kompakt, lätt och ändå har högre vridmoment, alltså är mer effektfull, än föregångarna.

Motorn JD 4. Foto: Karin Lepikko.

I likhet med John Deeres övriga motorer kan den senaste vara uppkopplade mot molnet och därmed kan man förebygga motorfel, genomföra fjärrdiagnostik,och mjukvaruuppdateringar, med mera.

– Då slipper man att ibland bli stående med en trasig maskin i exempelvis Norrlands inland, sa han.

Viktigt har varit att minska den nya motorns bränsleåtgång och utsläpp. JD4 körs både på diesel och biobränslen som till exempel HVO.  Men el då?  Nja, Peter Nauwerck manade till viss eftertanke när det gäller skogsmaskiner.

– Det pratas mycket om det här. Men det går liksom inte att jämföra en bil som kanske använder 20 kilowatt på en timmes motorvägskörning med en skogsmaskins 100-120 kilowatt per timme som dessutom körs mellan 8 och 16 timmar per dygn.

– Det skulle bli omöjliga laddningstider och laddningsstationer finns som bekant inte heller till skogs. Alternativa bränslen och avgasrening är mer realistiskt både för att arbeta effektivt och minska belastningen på miljön, säger han.

JENS FÄLTSKOG
KARIN LEPIKKO

Läs mer från Elmia Wood:
Torrt och vått när klimatet förändras
Motorsågar från förr och en nära framtid
Olika stora nyheter

Hämtar fler artiklar
Till Skogen startsida
På väg
Fredrik blir vd efter Magnus
SkogsJobb