LRF beskriver sin jämställdhetsakademi som en ”tankesmedja för ökad jämställdhet”. Den vänder sig till näringsliv för jord- och skog som sysselsätter 100 000 människor. Akademin har funnits i tio år.
För nya ledamoten Fredrik Munter har engagemanget ökat de senaste åren. #metoo-rörelsen var något av en ögonöppnare.
”Vi var inne i en process för att lyfta kunskapen om jämställdhet hos en tidigare arbetsgivare. Jag blev förskräckt när jag förstod vidden av problemet och insåg att jag tidigare varit naivt omedveten. För mig handlar det i slutändan om vilket samhälle jag vill att mina barn ska växa upp i”, säger han i ett pressmeddelande från LRF.
Det gröna näringslivets jämställdhetsakademi, som den kallas, består av nio män och tio kvinnor. De jobbar bland annat med att motverka ojämställt styrande och ägande.
Utmaningarna blev tydliga i höstas då Nyks, nätverket för yrkesverksamma kvinnor i skogsbranschen, uppmärksammade att skogsmaskintillverkaren Ponsse använde almanackor med lättklädda kvinnor i marknadsföringen. Och, visade det sig, det fanns fler branschföretag som använde liknande koncept. Kalendrarna stoppades men kvinnorna fick utstå kritik, ofta grovt förolämpande, för att de tog väckt debatten.
”Det som hände kring almanackorna var trist och omodernt”, kommenterar Fredrik Munter.
Ytterligare en ny ledamot har valts in i akademin. Det är Jörgen Martinsson, vd för Svensk Mink.