Massa- och papper bort från tåg

16 januari 2014 Efter flera urspårningar den senaste tiden riktas skarp kritik mot Trafikverket. Scandfibre som står för majoriteten av landets papperstransporter, minskar satsningen på järnväg på grund av minskad tillförlitlighet. Det skriver Svenska Dagbladet i veckan.

Nu riktar flera godstrafikföretag kritik mot Trafikverket. Scandfibre som kör runt 30000 tågvagnar om året med produkter från svenska pappersbruk planerar att minska framöver på grund av osäkerheten i järnvägsnätet.

–          Det är livsviktigt att det fungerar som det ska. Fabrikerna producerar 7 dagar i veckan dag och natt. Om det blir störningar i vår trafik kan det blir kraftiga störningar i fabrikerna. Då måste man gå in med lastbilar istället och det innebär dubbla kostnader, säger Mats Erkén, vd för Scandfibre till Svenska Dagbladet.

Under förra året hade Scandfibre 3 – 4 allvarliga urspårningar då tågtrafiken fick ersättas med lastbilar eller båttrafik. Varje gång det sker kostar det miljontals kronor, berättar Mats Erkén. Nu funderar bolaget på att styra om sin strategi för framtiden delvis beroende på grund av riskerna med järnvägstransporter.

–          För något år sedan trodde vi att vi skulle öka järnvägstrafiken. Men eftersom det sker många urspårningar och järnvägen är förhållandevis dyr kommer vi inte att öka järnvägstrafiken, vi kanske snarare minskar den något, säger Mats Erkén.

Hela artikeln publicerades i Svenska Dagbladet tisdagen den 14 januari. Reporter Peter Alestig, peter.alestig@svd.se

Hämtar fler artiklar
Till Skogen startsida
På väg
Axel och Anders börjar på Forum Fastighetsekonomi
SkogsJobb