— Jag såg att det sögs in sot i hytten och förstod att det var ohälsosamt att köra vidare. Dessutom var det en tydlig avgaslukt i den nya skotaren, säger Weine Jons-son som menar att det måste vara rena konstruktionsfelet när ventilationen är så undermålig.
— Desutom är fläkten så klen att man måste köra på tvåan hela tiden, men då blir ljudnivån så hög att det krävs dubbla öronproppar.
Skyddsingenjör Torgny Åberg, Landsbygdshälsan i Robertsfors bekräftar att skogsmaskinförarna hotas av kvävning i de usla hytterna, både i skotare och skördare.
— Obefintligt övertryck och praktiskt taget ingen ventilation. Hur kan tillverkarna leverera en maskin för flera miljoner utan att ha godkänd hyttmiljö? Bojkotta otäta hytter, uppmanar Torgny
Och det handlar inte om äldre maskiner utan om nya skördare och skotare som endast har några 100 timmars körtid. Helt enkelt felkonstruerade hytter när det gäller ventilationen enligt Torgny Åberg, som också är mycket kritisk till Arbetsmiljöverkets passiva hållning:
— Jag har skickat aktuella rapporter till Uwe Synwoldt, Arbetsmiljöverket, utan att få någon reaktion. Hur kan en myndighet låta rena katastroffallen passera utan att vidta några som helst åtgärder?
Godkänt övertryck kan vara omkring 60 Pascal. Torgny Åberg mätte och konstaterade att trycket låg som bäst på 5—30 Pascal. Avgasslangen mellan turbon och ljuddämparen läckte. Ett problem är att när man tätar hytten för att få upp trycket har kylaggregaten för låg kapacitet.
— Det blir för varmt i hytten och föraren kör med recirkulation för att sänka temperaturen. Men då börjar den gamla dåliga luften att gå runt och föraren mår allt sämre, poängterar Torgny och varnar för alla partiklar som kommer i rörelse. De som kör grot drabbas värst.
Besiktningen av den aktuella John Deere 1110 D är dyster läsning. Extremt litet filter, exempelvis endast tjugo procent av Valmets, som lätt packar igen och gör att returluften snurrar runt i hytten. Lågt tryckt och ingen luft utifrån. Trångt vid fläktinsuget ger uselt flöde, skyddet hindrar luften att komma in.
— Avgassystemet var otätt. Den värmetåliga slangen mellan avgasröret och turbon är av alldeles för låg kvalitet. Det sitter dessutom fast i hytten och skakar loss direkt vid körning. Exempelvis Ponsse har högre kvalitet på röret och Valmet kör med helsvetsat för att slippa läckage.
John Deere har fått rapport om bristerna i hytten och ventilationen. Man uppger att läckage vid avgas-systemet kan vara ett monteringsfel. Tätmassa kan vara lösningen.
Besiktning av ventilationssystemet i skotare EcoLog 574 B, årsmodell 2004 och 1414 timmar:
Förarna av denna maskin klagade över att de blev så trötta av att köra. Vid kontroll av filtren till ventilationssystmet kunde kosntateras att ”friskluftsfiltret” såg helt oanvänt ut. Recirkulationsfiltret ihoppackat.
— Mätningarna tyder på konstruktionsfel som gör att förarna får minimalt med frisk uteluft till hytten. Det råder ingen tvivel om att koldioxidhalten blir hög inne i hytten när körpassen blir långa och hyttdörren aldrig öppnas. Hög bullernivå tvingar föraren köra på låga varvtal vilket leder till syrebrist, säger Torgny Åberg.
För att åtgärda problemet tejpades en plastkasse över hela recirkulationsöppningen och trycket steg till 70 Pascal. Förarna mådde bättre.
Fler avslöjande mätningar har gjorts. En ny Valmet 890.3 hade ett övertryck på 19 Pascal vid maxvarv på fläkten och cirka 6 Pascal vid normalt varvtal. När recirkulationsfiltret tätades erhölls 68 Pascal.
Det kunde då konstateras att spjället för recirkulation inte stänger helt. Ett allvarligt systemfel som leder till att ofiltrerad smutsig luft från hyttgolvet snurrar runt i hytten. Den nya 890.3 har även dåliga tätningslägen för hyttfiltret. Alla maskinägare känner till problemet med avgaser inne i hytten när uppvärmning sker.
— Och det är lika illa på andra nya skogsmaskiner, exempelvis Tigercat och Ponsse. Alla tillverkare har både brister och bra lösningar. Jag skulle vilja uppmana alla entreprenörer att vägra köpa skördare och skotare som har otäta hytter och obefintligt övertryck, säger Torgny Åberg.
— Problemet är att det inte finns något bra alternativ på marknaden. Med andra ord ligger ansvaret på maskintillverkarna som måste se till att leverera maskiner med acceptabel hyttmiljö.
— Här borde också Arbetsmiljöverket styra utvecklingen med järnhand så att förarna inte blir sjuka vid körning i skogen.
Text: Lars Davner