– Terrängskörningslagen säger klart och tydligt att all nöjeskörning med alla slags fyrhjulingar – däribland terränghjulingar – på barmark är förbjuden. Undantaget är arbete, inom exempelvis jord- och skogsbrukande, säger han.
Man beskattas alltså för möjligheten att utföra en straffbar handling, enligt honom.
– Inte ens på sin egen fastighet får man köra motorfordon på barmark för nöjes skull. Terrängkörningslagen är ju till för att skydda terrängen, inte markägaren.
Man får heller inte framföra en terränghjuling på allmän väg.
– Man får endast köra terränghjuling på enskild väg om man har vägägarens tillstånd och då i max 20 kilometer i timmen. Om man nöjeskör, det vill säga kör olovandes, och orsakar en skada eller olycka kan det ge både böter och fängelse. Dessutom gäller inga försäkringar, säger Björn Särnmark.
Björn Särnmark är godkänd av Transportstyrelsen som utbildare för förarbevis för snöskoter och terränghjuling.Tyvärr är dessa lagar och bestämmelser okända för de flesta, tillägger han.
– Det gäller inte bara landets tusentals fordonsägarna, utan även försäljare och myndigheter som tycks vara okunniga om detta
– Jag tycker man ska lägga ned förmånsbeskattningen av terränghjulingar som är ett fantastiskt arbetsredskap för oss som bor och verkar i glesbygd med gröna arbeten, turism med mera, säger Björn Särnmark.
Berättat för Karin Lepikko
SKOGEN 3/2020