Parkhemsskolan i Tullinge, Stockholm, arbetar med att få in skogen i verksamheten.
– Vi berättar för eleverna om skogliga yrken och har ett uterum inomhus. I våra geometriska samlingsplatser, Pentagonen, Hexagonen och Kvadraten ordnar lärarna utomhuspedagogiska lektioner i matematik och övriga ämnen, säger Lisa Lönnström, biträdande rektor.
Även Runbyskolan i Upplands Väsby, Stockholm trivs utomhus. De bedriver matteundervisning i sin skolskog.
– Eleverna lär sig matematik på ett mycket roligare sätt när det sker utomhus. Genom att vara ute i naturen har de lättare att ta till sig ämnet och dessutom får de frisk luft och får röra på sig. Det fungerar så bra att de inte ens tänker på att det är en mattelektion, menar Pernilla Malmström, matematiklärare.
Elever som får en del av undervisningen utomhus blir mer engagerade, samarbetar bättre och lär sig mer. Det visar Emilia Fägerstams uppmärksammade avhandling som bygger på studier i både Sverige och Australien. Eleverna blir piggare utomhus och rollerna förändras gentemot vanliga lektioner i klassrummet
Läs mer på skogeniskolan.se om hur undervisning blir spännande med grenar, träd och bark – och hur man får mer engagerade elever med känsla för skog.