Livsfarliga bakrutor

Bild för Lars Davner Written by Lars Davner On the
Eddie Edwinsson
Den här föraren var en hårsmån från döden när stocken slog igenom och rakt in i hytten. Eddie Edwinsson är förbannad att säkerheten nonchaleras.
Katastrofläge med en bakruta som är tunn som fönsterglas. Eddie Edwinsson är förbannad att säkerheten nonchaleras. Och att ingen tillverkare klarar av att tillverka en säker och vibrationsfri stol.

­- Varför i helvete finns det bakrutor i skotarna som kan knäckas av lösningsmedel? De blir helt enkelt spröda och rena dödsfällan för maskinförarna. En stock som lossnar ur gripen kommer som en projektil rakt genom rutan. Det var ett under att föraren överlevde, säger Eddie Edwinsson, TSG:s grupp för Arbetsmiljö och säkerhet.

Annons
Annons

Ålder, sol och avfettningsmedel gör att det blir mikrosprickor i skogsmaskinernas säkerhetsrutor. Speciellt bakrutorna i skotarna upphör att skydda föraren. Förr var det alltid ett galler som satt över rutan men det skapade andra problem som exempelvis sämre sikt.
– Varje dag finns risken att det kommer en stock över grinden och då kommer vi förare direkt i skottlinjen, sade Eddie Edwinsson som är direkt emot att återgå till skyddsgaller istället för säkra rutor.

– Och det är konstigt att inte en enda tillverkare klarar av att göra en säker och vibrationsfri stol som pallar i tuff terräng i skogen. Nu skakar förarna sönder i sina usla stolar och det hjälper inte ens med dämpade hytter för att slippa långtidssjukskrivningar och belastningsskador på ryggen.

Inga av de stolar Skogforsk testat har klarat gällande normer för en acceptabel arbetsmiljö. Det verkar som om tillverkarna anser att skogen  är för smal bransch för att utveckla bättre och avvibrerade stolar. Tekniskt är det inga problem  men viljan och de ekonomiska incitamenten saknas.
– Annars är jag övertygad om att nästan alla  entreprenörer är beredda att betala låt säga 50 000 kronor mer för en stol som skonar kroppen. Lägre vibrationer ger högre produktion och minskad trötthet, sade Eddie Edwinsson.

Han påpekade också att all forskning och testning sker med mätdockor i 74-kilosklassen, alltså långt från dagens förare som ofta passerat hundra kilo. Hur övervikten påverkar skakningsfrekvensen är dock oklart.

SKOGEN 11/2012

Publicerad:
  • Bokdöd

    Ingen bot för bok

    SKADEGÖRARE. Forskarna vet inte om bokdöden kommer att fortsätta spridas. Klart är att den inte kan stoppas.
  • Annons
  • Spelteknik gör jobbet lättare

    Att köra skogsmaskinkranar med kranspetsstyrning ger maskinförarna en betydligt bättre arbetsmiljö. Dessutom sparar skogsbruket tid och därmed pengar. 
  • Här ska spån bli olja

    Kategorier: biodrivmedel, pyolysolja
    Under hösten påbörjas bygget av Europas första anläggning där sågspån omvandlas till råvara för biodrivmedel, så kallad till pyrolysolja.
  • Annons
  • Komatsu modell 895

    Skotarförsäljning skjuter fart

    MARKNAD. Skotarförsäljningen visar tecken på att öka jämfört med i fjol och ny etta på försäljningslistan är Komatsu. Även den genomsnittliga lastvikten ökar.
  • Forskningsmedel till skog och naturvård

    Nu finns 18,8 miljoner kronor att söka till forskning och kunskapsspridning om skog och naturvård.
  • Annons