Ny generation småskaligt

Liten blir större  – men bara lite …

27 juni Fler skogsägare vill se små maskiner på sin mark, men det handlar inte främst om självverksamma som kör själva. Fler vill anlita entreprenörer med mindre maskiner. Därför utvecklar Vimek nu en ny generation maskiner efter entreprenörernas behov. Lite större, fortfarande små.

Låst artikel för våra prenumeranter

Du är inloggad på Skogen, men du saknar behörighet till detta material.

Vänligen besök din profilsida för att se vilka av våra produkter som du har tillgång till samt mer information.

Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår support.

Var vänlig ladda om sidan

Vi kunde inte säkerställa om du är inloggad eller inte. Var vänlig ladda om denna sida.

Vill du läsa hela artikeln?

Föreningen Skogen

Då behöver du bli prenumerant på Tidningen Skogen, en helt oberoende tidning för ett lönsamt skogsbruk och god naturvård.Skoglig läsning under hela året där du får nörda ner dig i skogsskötsel, virkesmarknad och teknik.Du har även valmöjligheten att bli medlem i Föreningen Skogen för att ta del av ännu mer kunskap genom exkursioner och digitala skogsfrukostar.

  • Tillgång till artiklar på skogen.se
  • Tidningen Skogen hem till brevlådan (11 nr)
  • E-tidning
  • Mediaarkiv
Se prenumererationserbjudanden här Köp prenumeration här

Redan prenumerant?

Prenumererar du redan på Tidningen Skogen? Då loggar du in på ditt konto här:

Försäljningsingenjör Johan Johansson på Vimek visar upp den sexhjuliga varianten av skördaren 470, en av modellerna i Next generation-konceptet. Foto: Vimek

På tio år har markskoning blivit en allt viktigare fråga för skogsägare såväl som entreprenörer och skogsbolag. En som har upplevt hur vindarna vänt är Johan Johansson som är försäljningsingenjör på Vimek. I ett decennium har han varit delaktig i utvecklingsarbetet som i korthet går ut på att para ihop största effektivitet med minsta möjliga miljöpåverkan.

Vimeks inriktning har länge varit lätta men kraftfulla skogsmaskiner och företaget har med åren vuxit till en aktör med kunder jorden runt. Den första miniskotaren Minimaster lanserades 1989 och under 00-talet utvecklade man vad man kallar marknadens minsta beståndsgående skördare, Vimek 404, som fortfarande tillverkas.

Sedan några år har företaget börjat utveckla ett delvis nytt koncept, en ny maskinplattform som man kallar Next generation, för att bättre kunna möta entreprenörers behov. Självverksamma skogsägare som investerar i egna småmaskiner är nämligen inte någon växande kundkrets.

– Vi visste att vi behövde vända oss mer till entreprenörerna, de självverksamma skogsägarna är en krympande skara, säger Johan Johansson.

Samtidigt som fler skogsägare anlitar entreprenörer i stället för att gallra själva är en stark trend att många av dem också efterfrågar mindre, beståndsgående maskiner. Detta märker förstås både entreprenörer, skogsbolag och skogsägarföreningar – samt skogsmaskintillverkare.

Ett par förklaringar är att vintrarna har blivit mildare med mjuka vägar och att medvetenheten och kunskapen  om markskador har ökat.

Next generation handlar därför om en aning större men fortfarande små maskiner. Tack vare att man sitter lågt och kranarna inte har så höga moment står maskinerna  enligt Vimek tillräckligt stabilt för att erbjuda bra arbetsmiljö, vilket är extra viktigt vid professionell användning.

Skotaren 870.2 har en lastkapacitet på sju ton. Foto: Vimek

Det första steget togs med skotaren 870.2 som lanserades 2021 och har kommit att stå för en allt större andel av de 60 till 70 maskiner som tillverkas årligen i fabriken i Vindeln i Västerbotten.

– 870.2 har tagit bra fart, till och med bolagen vill att entreprenörerna ska ha maskinen, säger Johan Johansson.

På skotarmarknaden fyller 870.2 en egen nisch med sin lastkapacitet på sju ton. Vimeks egna och andra tillverkares små skotare ligger annars ofta runt fem tons kapacitet, medan de större maskintillverkarnas modeller ofta börjar vid nio eller tio och sedan sträcker sig upp till hela 20 ton.

– Vi bestämde tidigt att den skulle ha åtta hjul och den senaste modellen har, för smidighetens skull, fått styrning både i midjan och den bakre boggin, säger Johan Johansson.

En annan anpassning till entreprenörernas önskemål är att skotaren har kranspetsstyrning som tillval.

– Det har mycket att göra med förarnas ålder. Många av de yngre förarna är vana vid det och kan faktiskt inte tänka sig att vara utan.

Kunden har även en rad andra möjligheter att anpassa 870.2, berättar Johan Johansson. Bland annat finns det olika lastreden, hjulstorlekar, kranar med enkel- eller dubbelteleskop, stolstyper med mera. Maskinen kommer också att erbjudas med sex i stället för åtta hjul.

Hytten är större och sikt och ljudisolering har förbättrats jämfört med Vimeks tidigare modeller. Motorn är faktiskt mindre, men maskinen ändå effektivare, förklarar Johan Johansson.

– Vi ville ha mindre bränsleåtgång och utsläpp, därför är motorn mindre. En del blir oroliga och tror att det gör maskinen svagare, men den kompenseras gott och väl av att vi har en mekanisk drivlina som behöver mindre effekt än en hydraulisk, säger han.

Härom året fick skotaren en generationskamrat i Next generation i form av skördaren 470 som är byggd på samma plattform. Det gör att maskinerna har många tekniska lösningar gemensamt och även bredden är densamma, 2,1 till 2,3 meter beroende på val av hjul. De kan på så sätt ta sig fram längs slingerstråk i bestånden och eventuella stickvägar kan hållas smala.

Även 470 har en rad konfigurationsalternativ. I grunden är den fyrhjulig, men kommer i höst även med sex hjul. Skördaraggregaten som erbjuds är Keto 42 och Logmax 2000T, varav det senare ofta efterfrågas av just entreprenörer.

Enligt Vimek kommer Next generation att stå för en allt större andel av företagets försäljning, men modellerna 404, 606 och 610 tillverkas också fortfarande.

LÄS MER SKOGEN har tidigare presenterat Vimeks Next generation-modeller på nyhetsplats, skotaren 870.2 i nummer 10/2023 och skördaren 470 i nummer 1/2024.

Hämtar fler artiklar
Till Skogen startsida
På väg
Utmärkelse: Simons forskning belönas
SkogsJobb