Du läser nu en artikel på Skogen.se. Vill du läsa fler kvalitativa artiklar om t.ex. virkesmarknad, skötsel och teknik? Testa 3 nummer av SKOGEN för endast 99 kr.
Klicka här
Studien utfördes under 2014 och 2015. Den omfattar inventerade körspår och körvägar från 35 avverkade trakter över hela Sverige och med åtta olika skogsbruksaktörer. Totalt inventerades 10 205 körspår och 308 kilometer körväg på trakterna.
Det visade sig att de allvarliga körskadorna utgör 0,06 procent av den totalt påverkade ytan, skriver Skogforsk i en rapport.
– Även om det är en relativt låg andel allvarliga körskador är detta något som måste elimineras helt från skogsbruket. Därför finns det anledning att fortfarande ha fokus på frågan. Att använda markskydd i form av ris på körvägarna kan göras i större utsträckning och risets placering, att det hamnar på stället där det faktiskt behövs, kan förbättras, kommenterar de.
Utöver inventeringarna på trakterna intervjuades även maskinförare och tjänstemän som deltagit i studien, totalt 22 personer.
– Av studien framgick att markfuktighetskartorna var uppskattade hjälpmedel men att det finns en utvecklingspotential för att få dem mer exakta, skriver Skogforsk.