Levande landsbygd istället för låsning

Bild för Karin Lepikko Written by Karin Lepikko On the
Markägare och exempelvis arrangörer av kanotfärder ska hitta vägar att samarbeta. Foto: Mattias Westerberg, SKOGENbild.
FÖRENINGEN SKOGEN KOMMENTERAR. Ärligt talat: När Ekoturismföreningen och LRF fick en miljon av Jordbruksverket till ett samarbetsprojekt tänkte jag att det handlade om terapipengar. Någonstans i bakhuvudet mindes jag en ganska låst debatt.

Då, på ena sidan, markägare och deras oro för att allemansrätten skulle missbrukas. På andra sidan Ekoturismföreningen som ansåg att de buntades ihop med oseriösa verksamheter typ storskalig bärplockning.

Annons
Annons

Kanske behövs projektpengarna för att få parterna att börja prata med varandra?

Men när jag ringer Björn Galant hos LRF märks inga låsningar. Mest en glad röst.

– Det här är ju jätteroligt, en bra chans för landsbygden.

Jag frågar om allemansrätten.

– Ah, det där som pågick 2012. Jag ska säga dig, redan då tyckte jag att det fanns ett frö till någonting bra hos de där ekoturistföretagen. Här kan vi skapa fördelar både för dem och oss, säger Björn Galant.

Ekoturismföreningens generalsekreterare Per Jiborn poängterar att det här handlar om turism som för någonting med sig till landsbygden.

– Visst förstår jag att man blir förbannad när det dyker upp en busslast besökare från Tyskland med egna kanoter och egna konserver. I bästa fall hyr man en lada där alla övernattar. Men det är inte den typen av turism vi vill se. Vårt företagande ska bidra till att gynna lokal ekonomi och flytta konsumtionen till landsbygden, säger han.

Ett mål med samarbetet är att ta fram en handledning med avtalsmallar och exempel, bra som dåliga. Att det är helt lätt påstår ingen. Det gäller att hantera begrepp som ”rimlighet”. Här ger Galant och Jiborn samma exempel på  vad som kan vara rimligt:

I Värmland arrangerar ett företag flottfärder längs Klarälven. Där måste en gruppansvarig på varje flotte skriva på en uppförandekod, en sorts lokalt anpassad version av allemansrätten. Ersättning utbetalas till vissa markägare som upplåter plats för iläggning och upptagning av flottar.

– Det är rimligt. Men att inte betala alls eller behöva betala till alla vars mark man passerar längs flodfärden vore orimligt, anser de.

Egentligen är det, som man brukar säga, bara fantasin som sätter gränser för hur samarbetet kan se ut. Att erbjuda torr ved i en kista med kodlås eller bagageförvaring kan ge ett tillskott för markägaren. Att själv erbjuda boenden i form av kojor eller stugor ger förstås lite mer. Lokalt producerad mat är en annan möjlighet.

Det handlar ju trots allt oftast om två parter som vill att landsorten ska leva. Det vittnar en smärre strid i Jämtland om. För en tid sedan skrev Östersunds-Posten om den markägare som sedan länge upplåter mark till kommunen för ett elljusspår. Men när hen ville avverka skog längs delar av spåret blev det stopp. Skogsstyrelsens folk angav flera olika anledningar. Men markägarens intryck är att det egentligen handlar om att man inte vill ha ett hygge i närheten av spåret.

En person rusar till markägarens försvar på tidningens debattplats.

– Skogsstyrelsens agerande gör mig kallsvettig med tanke på alla skidspår och skoterleder som upplåtes av välvilliga markägare. Det kommer aldrig att bildas nya om man riskerar att avverkningar stoppas, skriver Marie Klockarevold som är … turistföretagare.

Här ledde samarbetet till stöttning av någon som absolut vill hålla bygden och regionen levande. Och valde att se det gemensamma intresset och sätta det  allra först.

 

Publicerad:
Bild för Karin Lepikko
Karin Lepikko
Reporter
  • Familjeskogsbrukets många ansikten på Hex

    På Höstexkursionen 2019 visade det sydsvenska familjeskogsbruket sina många ansikten. Olika skogsägare sätter olika prägel på landskapet. Men även olika synsätt inom familjerna skapar variation.
  • Annons
  • Bokdöd

    Ingen bot för bok

    SKADEGÖRARE. Forskarna vet inte om bokdöden kommer att fortsätta spridas. Klart är att den inte kan stoppas.
  • Spelteknik gör jobbet lättare

    Att köra skogsmaskinkranar med kranspetsstyrning ger maskinförarna en betydligt bättre arbetsmiljö. Dessutom sparar skogsbruket tid och därmed pengar. 
  • Annons
  • Här ska spån bli olja

    Kategorier: biodrivmedel, pyolysolja
    Under hösten påbörjas bygget av Europas första anläggning där sågspån omvandlas till råvara för biodrivmedel, så kallad till pyrolysolja.
  • Komatsu modell 895

    Skotarförsäljning skjuter fart

    MARKNAD. Skotarförsäljningen visar tecken på att öka jämfört med i fjol och ny etta på försäljningslistan är Komatsu. Även den genomsnittliga lastvikten ökar.
  • Annons