Fördelarna med undervisning utomhus är uppenbara i tider av smittspridning, men läraren Ewa Marie Zetterkvist har sett många fördelar i flera decennier. Hon är regionsamordnare
i Norrbotten för Skogen i Skolan, utbildningssamarbetet mellan skolor och skogssektorn där Föreningen Skogen står för den nationella samordningen.
Ewa Marie Zetterkvist är Skogen i Skolans regionsamordnare i Norrbotten och åker runt i skolorna och hjälper andra lärare att komma i gång.Det finns studier som visar att halten av kortisol, ett stresshormon, går ned hos människor som vistas ute i naturen. De blir lugnare och får bättre koncentration och det gäller alla åldrar, säger hon. Prestigen släpper också. Högstadiebarn behöver inte ”spela coola”.
Undervisning utomhus ger även läraren möjlighet att ta ett steg tillbaka och låta elever som annars inte märks så mycket kliva fram. Barn samarbetar bättre utomhus, säger Ewa Marie Zetterkvist.
– Prestationskraven släpper, tysta barn som ogillar muntliga redovisningar börjat prata. Enligt läroplanen ska vi lyfta muntlig dialog mer och här finns verkligen en möjlighet. Dessutom är ”learning by doing” något som passar vissa väldigt bra, här kan de få glänsa, säger hon.
Förutom att använda skogen som klassrum i sin egen undervisning hjälper Ewa Marie Zetterkvist andra lärare. En dag i veckan åker hon runt i fyra kommuner och inspirerar.
Hon har märkt att det är lätt att fastna i traditionella klassrumsmetoder och att man ofta gör det onödigt svårt för sig.
– Schemalägg en fast dag varje vecka eller en gång i månaden. Man kan varva klassrumsundervisning med små stunder utomhus: Gå ut 40 minuter eller förläng rasten.
Om man ska göra längre utflykter krävs en större personalgrupp och då är det lätt att den skjuts på framtiden. Håll dig i stället till en skog eller park i närheten för att göra utestunden enklare, råder Ewa Marie Zetterkvist. Det är en fördel om det finns en samlingsplats med bänkar eller annat att sitta på.
De första gångerna kan det vara lämpligt med tillvänjning.
– Det gäller att få alla att slappna av. Det finns de som inte vågar går utanför stigen.
Då kan det passa att börja med lekar. Skogen i Skolan har en rad sådana som är kopplade till läroplanen.
– Ett par av mina favoriter är älgleken och ormstafett. Vi brukar också leka blindleken. Då får man följa ett 30 meter långt rep uppspänt mellan träd medan man blundar, berättar Ewa Marie Zetterkvist.
När det är dags för undervisning kan man börja med något enkelt, som idrott, bild eller hemkunskap med matlagning. Nästa steg kan vara att använda omgivningen för ämnen som matematik – ”det finns jättemånga mått att mäta i naturen” – eller geografi och historia.
– Det gäller bara att ta på sig de rätta glasögonen. Man kan titta på hur marken utvecklats eller hur ett lövträd förändras över årstiderna.
Handledning och övningar kan man hitta på Skogen i Skolans sajt (skogeniskolan. se), tipsar Ewa Marie Zetterkvist. Där finns en rad olika övningar som är anpassade efter åldersgrupp, ämne och till och med årstid.
Man kan också ha gäster.
– Jag har haft jägare och andra på besök som visar hur man gör upp en eld eller bygger ett skydd för väder och vind.
SKOGEN 4-2020