Lärare i luren når fler

6 maj Instruktioner på distans är ett sätt att effektivisera kompetensutvecklingen av maskin­förare. Södra Vikens naturbruksgymnasium har testat metoden.

Detta är en upplåst artikel ur tidningen SKOGEN – ett smakprov! Övrigt material är låst för andra än prenumeranter. Missa inget – teckna din prenumeration här.

Skogforsk har testat hur det fungerar att livesända från skogsmaskinhytten så att en instruktör i teorin kan sitta var som helst och kommunicera i realtid med maskinföraren. Det som krävs är egentligen bara en mobiltelefon och tillfredsställande täckning, minst 4G.

Telefonen kopplas via en app mot en molntjänst på internet. Instruktören/ läraren ser på en webbsida i realtid vad föraren gör och de båda kan enkelt kommunicera med varandra under arbetets gång.

Magnus Persson är lärare och biträdande rektor vid Södra Vikens naturbruksgymnasium i Sunne och en av deltagarna i Skogforsk-projektet tillsammans med en lärarkollega, två instruktörer från Komatsu och en frilansande instruktör.

– Vi har en generell hållning från skolan att gärna vara med och testa nya metoder. Rätt vad det är så kommer det något som passar för oss och som vi kan använda, säger Magnus Persson.

Magnus Persson, Södra Vikens naturbruksgymnasium

Han tror definitivt att den här tekniken kommer att bli användbar, både för förare som redan arbetar i branschen och som behöver kompetensutveckling och för elever i pågående utbildning.

– Det är jag helt övertygad om. På skolan har vi sex skotare och när vi är ute med alla samtidigt på stora hyggen är det långa avstånd och svårt för lärarna att hinna med och stötta alla. I dag jobbar vi med komradio, men om man även kan se vad eleverna gör blir det mycket bättre, säger Magnus Persson.

På Södra Viken testade man två sätt att filma från en skotare. Dels med en telefon som filmade från framrutan, dels med en som monterats i en hållare på förarens huvud. Magnus Persson satt sedan framför datorn inne på skolan och kunde prata med och instruera föraren samtidigt som han hela tiden såg vad som hände.

– Båda sätten gav en bra bild av hur föraren arbetade och planerade sin körning. Men filmen från förarens huvud blev lite jobbig att se på, säger han.

Eftersom det som filmades även spelades in gav det en extra dimension att använda i utbildningen och det uppskattades av eleverna, berättar Magnus Persson.

– De har varit väldigt intresserade. De vet hur de ska göra och på filmen ser de direkt när de gör fel och misstag. Det blir självrättande, kan man säga.

God uppkoppling är en förutsättning för att tekniken ska fungera.

– Bitvis är det dålig täckning här, så vi fick ta hem maskinen nära skolan, säger Magnus Persson.

Men om tekniken fungerar tillfredsställande och mobiltäckningen är tillräcklig kan instruktioner på distans i framtiden komma att medföra högre effektivitet och dessutom lägre kostnader. Antalet kvalificerade instruktörer är begränsat och med långa restider kan prislappen bli kännbar för beställaren.

I stället för att hänga över förarens axel i hytten kan instruktören utföra sitt arbete på distans.
Arkivbild: Jens Fältskog
Hämtar fler artiklar
Till Skogen startsida
På väg
Lena fick Artdatabankens pris
SkogsJobb