Längre timmerbilar ger billigare transporter

Bild för Gäst Written by Gäst (ej verifierad) On the
Snart längre timmerbilar? Foto: Thomas Adolfsén/SkogenBild
Virkesmarknad. Stora timmerbilar är dödsfällor i trafiken. Och de ställer alltför stora krav på vägnätet. Den inställningen har länge styrt lagarna i Europa men nu tycks synen på bjässarna vara på väg att ändras. Inom EU diskuterar kommissionen att tillåta lastfordon lika långa som i Sverige och Finland.

Och just nu provkörs till och med ett testfordon på Volvo som är 32 meter långt.
I Sverige och Finland är timmerbilar tillåtna upp till 24 meter. I Norge är tillåten längd 22 m och inom EU bara 18,75 meter.

Annons
Annons

Testfordonet som nu finns hos Volvo ska kunna väga upp mot 90 ton med last och har tio axlar. Idag har de största timmerbilarna sju.
Testet av 32-metersbilen ingår i Skogforsks projekt ETT — En Trave Till. Forskarna vill ta reda på hur längre och tyngre timmerbilar och större last kommer att påverka transportkostnader och vilka miljökonsekvenserna blir. Lasten skulle kunna öka med cirka 15 ton, eller med 25 procent.

Det säger sig självt att antalet fordon blir färre om man ökar lasten med 25 procent. Och då bör även koldioxidutsläppen minska.
— ETT ska utreda det här — och vilka andra konsekvenser som större bilar får, säger projektledare Claes Löfroth på Skogforsk.

Det är många andra aspekter som också måste kartläggas. Hur tar sig en större bil fram på skogsbilvägarna? Och hur ska körsättet anpassas till olika vägar? Hur går ett sådant ekipage att svänga och backa?
— Om vi kan lägga på en trave till på timmerbilen, cirka 15 ton, så blir alltså miljöeffekterna positiva, det är vår hypotes. Men även olyckorna minskar eftersom det innebär färre bilar på vägarna, menar Löfroth. Jag provkörde det här stora testekipaget nyligen och det var en mycket speciell känsla, ett stort ansvar, men egentligen inte svårare att köra än nuvarande mindre timmerbilar.

Läs mer i senaste SKOGEN, 5/08.

Text: Lars Åkerman larsakerman [at] telia [dot] com>larsakerman [at] telia [dot] com

Publicerad:
  • ”Våga vara nyfiken på jämställdhetsarbete”

    ”Jag tycker att reflektion är en nyckel i jämställdhetsarbete. Om man vågar vara nyfiken så kommer man långt.” Det säger Susanne Öberg i Sista ordet i tidningen SKOGEN.
  • Annons
  • ”EU-förslag hotar svensk skogsindustri”

    EU-förslag rörande markanvändning skulle minska de svenska avverkningarna i en omfattning som hotar en stor del av den svenska skogsindustrin, enligt Svebio.
  • Så mycket avverkningsanmäldes i fjol

    Den avverkningsanmälda arealen ökade med fyra procent i fjol. På länsnivå var dock variationerna stora. Halland stack ut med en ökning på 45 procent.
  • Annons
  • Vida förvärvar hyvleri

    Kategorier: Vida. V-Timber
    Vida-koncerner förvärvar hyvleriet V-Timber i Vrigstad i Sävsjö kommun.
  • Har skogsmark blivit för dyr?

    Under 2021 fortsatte priserna på skogsfastigheter att stiga över nästan hela landet. Har det gått för långt? Har för mycket av skogen blivit rena investeringsobjekt? Har du själv fått avstå markköp – eller frestats att sälja? Är värdeökningen rent av bara bra för den som äger skog? Svara på månadens fråga!
  • Annons