Landsomfattande kampanj för svensk skog

Bild för Karin Lepikko Written by Karin Lepikko On the
Nu drar Svenska Skogen igång sin första kampanj. Den syns över hela landet och vill få upp allmänhetens ögon för skogens stora framtidsmöjligheter. Man vill också öka förståelsen för skogen som resurs för ett hållbart samhälle.

Den första informationskampanjen från Svenska Skogen genomförs under veckorna 13–15 och går under temat ”Det finns något större”.  Den kommer att synas brett i hela landet genom annonser i dagspress, i digitala media, utomhusannonsering samt i branschpress

Annons
Annons

- I den börjar vi prata om skogens omfattande storlek och det faktum att Sverige till 70 procent är täckt av skog. Vi pratar om att våra skogar ger oss stora möjligheter idag och i framtiden. Detta är en ren och skär kärleksförklaring till den svenska skogen, säger Åsa Bihl, programchef och en av talespersonerna för Svenska Skogen, i ett pressmeddelande.

Kampanjen vill visa att skogen är en växande kraft, förnybar istället för förbrukningsbar. Den vill även peka på skogen som en tillväxtdrivare för Sverige.

Exempelvis nämns att det i skogen växer spännande möjligheter till en klimatsmartare värld.

- Vi kan tillverka mer smarta produkter av skog än någonsin förr. Visste du till exempel att man kan göra kläder och miljövänliga plaster av skog? Eller mat? Eller bilbränlse?

Bakom initiativet Svenska Skogen står LRF Skogsägarna, Skogsindustrierna, Bergvik Skog och Sveaskog tillsammans med många andra skogsföretag och skogsägare.

- Vi vill ge röst åt skogen i det moderna samhället. För samtidigt som allt fler lever längre från skogen i sin vardag så blir den allt viktigare för att skapa ett hållbart samhälle. Vi vill berätta om vilken betydelse skogen spelar för vårt land och för oss som bor här. Vi sitter ju faktiskt på många av lösningarna till ett klimatsmartare värld, står det på svenskaskogen.nu

Undersökningar visar att kunskaperna om den svenska skogen är låg hos allmänheten.

Ett grundligt så kallat målgruppsanalysarbete av allmänhetens kunskap och attityd till skogen har legat till grund för kampanjen.

 

Publicerad:
  • Kraftiga skogsbränder kan öka kolupptag

    Kategorier: skogsbränder, kolupptag
    Skogen som växer upp efter en skogsbrand kan, under vissa förhållanden, kompensera för brandens kolutsläpp, enligt amerikanska klimatforskare.
  • Annons
  • Drifttid upp, prestation ned

    Uppstädning efter stormar drog sannolikt ned skogsmaskinernas effektivitet i den senaste produktivitetsundersökning som gjorts.
  • Fossilfritt hela vägen till kund

    Södra lanserar nu produkter där ingen fossil energi använts vare sig inom framställning eller transport.
  • Annons
  • ”Produktivitet får inte gå ut över kvalitet”

    När kraven på lönsamhet, produktivitet och hänsyn ska samsas är det upp till entreprenören och ytterst maskinföraren att lösa ekvationen. Just produktivitet är ett laddat ord och många vill hellre prata om kvalitet.
  • Ny klassning av bränsleved

    Den 13 september inför Biometria klassning av bränsleved i två klasser, prima och utskott.
  • Annons