VALFRIHET.

Kranspetsteknik även på minsting

25 september 2018 John Deere lanserar två små skotare som erbjuder många alternativa konfigurationer, inklusive kranspetsstyrning. Båda modellerna är också klara för nästa års höjda utsläppskrav.

Kranspetsteknik även på minsting

John Deere har presenterat två nya skotare av mindre modell. Valfriheten för köparen blir stor, då båda kan fås i en rad olika konfigurationer när det gäller till exempel antal hjul och krantyp med mera. 
Båda modellerna kan också fås med John Deeres kran­spetsstyrningsteknik som ­kallas IBC.

Motorerna blir starkare än i föregående modeller och är dessutom klara för de högre kraven i steg fem (Stage V) av EU:s specifikationer för utsläpp från lastbilar och arbetsmaskiner som träder i kraft nästa år.

910G blir ny minsting i företagets skotarsortiment och er­sätter trotjänaren 810. Det innebär ett litet teknikskifte, vilket webbplatsen Skogsforum vet att berätta om: Den äldre modellen 810 hade ­nämligen kranen monterad 
på traktor­delen av skotar­ekipaget, ett arv som går till­baka ända till tidiga skotar­modeller från sjuttio­talet. 

John Deere 910GDen lilla skotaren 910G får del­vis ny konstruktion jämfört med föregångaren 810E – nu sitter kranen på vagnen.
Den nya 910G har däremot kranen på vagnen, vilket ju är det brukliga numera.
Modellen har en lastkapacitet på nio ton och passar enligt John Deere särskilt bra för förstagallringar. Kunden kan välja mellan kranmodellerna CF1 eller CF5. Den sistnämnda kan fås med den ovan nämnda IBC-tekniken och finns även med tre olika räckvidder.

Läs hela artikeln i SKOGEN 8/2018. 
SKOGEN-numret finns att läsa digitalt – som prenumerant eller lösnummer»

Hämtar fler artiklar
Till Skogen startsida
På väg
Eric är ny på Biometria i södra Sverige
SkogsJobb