John Deere har presenterat två nya skotare av mindre modell. Valfriheten för köparen blir stor, då båda kan fås i en rad olika konfigurationer när det gäller till exempel antal hjul och krantyp med mera.
Båda modellerna kan också fås med John Deeres kranspetsstyrningsteknik som kallas IBC.
Motorerna blir starkare än i föregående modeller och är dessutom klara för de högre kraven i steg fem (Stage V) av EU:s specifikationer för utsläpp från lastbilar och arbetsmaskiner som träder i kraft nästa år.
910G blir ny minsting i företagets skotarsortiment och ersätter trotjänaren 810. Det innebär ett litet teknikskifte, vilket webbplatsen Skogsforum vet att berätta om: Den äldre modellen 810 hade nämligen kranen monterad
på traktordelen av skotarekipaget, ett arv som går tillbaka ända till tidiga skotarmodeller från sjuttiotalet.
Den lilla skotaren 910G får delvis ny konstruktion jämfört med föregångaren 810E – nu sitter kranen på vagnen.
Den nya 910G har däremot kranen på vagnen, vilket ju är det brukliga numera.
Modellen har en lastkapacitet på nio ton och passar enligt John Deere särskilt bra för förstagallringar. Kunden kan välja mellan kranmodellerna CF1 eller CF5. Den sistnämnda kan fås med den ovan nämnda IBC-tekniken och finns även med tre olika räckvidder.
Läs hela artikeln i SKOGEN 8/2018.
SKOGEN-numret finns att läsa digitalt – som prenumerant eller lösnummer»