När Komatsu nu kommer med en omarbetad version av sin största skotare, 20-tonnaren 895, är det lastredet som har fått störst uppmärksamhet. Bolaget skriver i ett pressmeddelande att samarbetet med kunderna har varit vägledande och att dessa bidragit med ”ovärderlig input i utvecklingsarbetet”.
För maskinförarens del blir lastning och lossning mer effektiv i och med att grinden har fått en ny konstruktion och även är hydrauliskt höj- och sänkbar.
Även bankarna är numera hydrauliskt breddbara, och för den som vill ha ännu mer flexibilitet finns höj- och sänkbara stöttor som tillval. Detta ökar produktiviteten vid lastning och lossning genom att minska den höjd som virket måste lyftas över stöttorna, något som också bidar till sänkt bränsleförbrukning.
I samband med nylanseringen av Komatsu 895 presenteras även en ny kran som tillval: 205F. Som namnet avslöjar har den lyftmoment och svängmoment på 205 respektive 51,9 kilonewtonmeter. Enligt Komatsu är den främst tänkt för grov slutavverkning och plantageskogsbruk. Räckvidden varierar från 7,5 eller 8,5 meter med enkelteleskop eller tio meter med dubbelteleskop.
Till denna kraftigare kran lanseras samtidigt en ny större gripmodell, G88H, som utrustats med en ny rotator.
Komatsu skriver i pressmeddelandet att 895-skotarens ramsystem inklusive ledram och lagringar har dimensionerats upp för att hantera den ökade krankapaciteten och det nya lastutrymmet. Den mer robusta ramen ska också ge maskinen bättre hållbarhet i utmanande miljöer.
SKOGSTEKNIK I KORTHET
C124 nu starkare och snabbare
Komatsu uppgraderar sitt skördaraggregat C124. Ett nytt ventilblock ska ge bättre hållbarhet, mindre slitage och lägre energiförluster, enligt företaget. Tryckkontrollen för de främre och bakre knivarna får större precision och kan helt justeras via mjukvara. En starkare cylinder och modifierat mekaniskt stopp ska också minska slitaget och ge hög mätkvalitet.
Bland förbättringarna märks också ny form på sågenheten med större avstånd mellan svärd och ram, vilket ska förhindra kollisioner.
Större däck klarar högre vikt
Nokians däck för främst skotare Forest King F2 kommer i en storleksklass större. Tidigare var 28,5 tum det största, men nu finns ett 30,5-tumsdäck ute på marknaden.
I dag har flera av maskintillverkarna skotare med kapacitet att lasta 25 ton och då krävs också däck därefter som erbjuder ökad belastningskapacitet för att möta tyngre lass.
Nokian skriver i ett pressmeddelande att den större volymen luft i det nya Forest King F2 möjliggör ett steg framåt när det gäller belastningskapacitet samt att den ökade hjuldiametern förbättrar kontaktytan mellan däck och fälg, vilket minskar risken för fälgslirning.
210
… personer sökte till SCA:s skogsmaskinförarutbildning. Tolv kom in och påbörjade i augusti den 22 veckor långa kursen. Eleverna får en visstidsanställning med lön under utbildningen.