Stor markfrigång och dragkrok! Det är två absoluta måsten på en bil för en skogsägare. Det skär i märg och ben när underredet skrapar i en allt för hög mittsträng på skogsbilvägen. Och skillnaden är stor på de bilar vi har tittat på, från 164 mm till 250 mm.
Grundkraven för att få vara med i SKOGENs frigångsliga var diesel och fyrhjulsdrift. Bilarna delades in i tre grupper pickupmodeller, stora SUVar (Sports Utility Vehicles eller jeepar, stadsjeepar) och kompakta SUVar. De kompakta suvarna är något mindre. Någon skarp gräns mellan större och mindre finns dock inte. Exempel på en stor SUV är naturligtvis Volvos XC 90 och på mindre är XC 70. Det är viktigt att understryka att översikten inte gör anspråk på en fullständig genomgång av marknaden. Det kan finnas någon modell eller något märke som inte finns med.
StadsSUVar bör vara kvar i stan
Markfrigången mäts mellan marken och lägsta punkten på bilens underrede. Den ska vara olastad. Några bilmärken uppger markfrigången vid last av två personer (Volvo). Det skiljer då i regel 15—20 mm. Kia Sorento mäter frigång både vid hjulbas och under chassi. Land Rovers modeller Discovery 3 och Range Rover uppger på sin hemsida att markfrigången är variabel, men inte inom vilket spann. Om en bil har luftfjädring, till skillnad från stålfjädring, kan markfrigången vara variabel. Det är viktigt att betona att uppgifterna kommer från biltillverkarna själva och att det är dessa som måste ta ansvar för att måtten är korrekta.
Bland de pickupar som vi tittat på varierar markfrigången mellan 208 och 240 millimeter. Om Nissan Pathfinder räknas in i gruppen pickup är den segrare med en markfrigång på 250 mm. Pathfinder skattas inte som en lastbil, till skillnad från de andra. Storleksmässigt är den dock jämförbar med en pickup.
Stora SUVar toppar med Jeep Cherokee 238 mm och minsta BMW X5 176 mm. Den låga markfrigången hos BMW X5 är nog ett uttryck för att bilen i hög grad syns på Östermalm i Stockholm. Där är inte behovet av markfrigång så stort.
En pikant detalj som vissa bilmärken uppger är förmågan att vada i vatten. Till exempel uppger Toyota Hillux en vadförmåga på 700 mm. I ligatabellerna finns också uppgift om tillåten släpvagnslast. En nog så viktig fråga för en bil för landsbygden.
Markfrigången dubbelt stor mot personbil
Men vad säger egentligen ett antal millimeter om markfrigångens betydelse? Ett sätt att få en praktisk uppfattning är att jämföra med vanliga konventionella bilars markfrigång. En Skoda Octavia har en markfrigång varierande mellan 119 och 134 mm beroende på omfattningen av extrautrustningen. En Volvo S 40 har 119 mm om två personer sitter i bilen och 135 om den är olastad. Det är inom det här spannet som personbilarna ligger. Markfrigången på en SUV kan alltså vara dubbelt så stor.
Att jämföra priser är en svår uppgift. Vad som ingår som standard varierar kraftigt. Dragkrok finns till exempel som standard på några pickupar, veteranen Nissan Kingcab och den andra stora japanen Toyota Hillux. Priserna på tillval är mycket olika mellan bilmärkena. Men vill man ha en riktig värsting så går det bra att köpa VW Tuareg med en 10 cylindrars diesel för det facila priset av 762 000 kronor i standardutförande! Jämför med en bil som Suzukis Grand Vitara XL som nu säljs med rabatt för 210 000 kronor!
SKOGEN 3/2006