Det skojade vi om, glada på redaktionen när vi läste vad ni prenumeranter tycker om SKOGEN. Vi gjorde som bekant om tidningen ganska radikalt i höstas: mer tidningskänsla, tydligare kontraster kort/långt och tydligare struktur i tidningen. Efter ett halvår tycker en tredjedel att det blev bättre. Det visar vår enkät till 400 prenumeranter. Fyra procent tycker att det var bättre innan. Över hälften tycker att den är likvärdig och det är ett så gott betyg som något: Förändringar ska trots allt helst inte störa läsningen.
Lite mer ur undersökningen. Den genomsnittliga lästiden per nummer är 73 minuter, ett extremt högt värde i tidskriftsvärlden. En av de främsta förklaringarna är troligen ganska enkel. SKOGENs läsare är sanna skogsentusiaster, de brinner för sin egen skog och många har skogsyrken. Betydligt mer än hälften är med i Föreningen Skogen, det är också ett bevis på engagemang för skogen.
För omdömen som lättläst, informativ, trovärdig och saklig är resultaten bland de högre som undersökningsföretaget någonsin har haft för en tidning eller tidskrift. Och de har varit med länge.
I alla 101 år har SKOGEN haft fokus på skogsskötsel, virkesmarknad och teknik. Vid omgörningen i höstas fick de varsin tydlig avdelning, en grön, en beige och en blå. Inte överraskande är läsarna mycket intresserade av de ämnena.
Även annonserna är viktig läsning i en tidskrift. De flesta av er läsare anser att de tillför tidningen något. 57 procent av männen och 47 procent av kvinnorna uppger att de får värdefull information från annonserna!
Vad behöver vi då bli bättre på? Andelen kvinnor bland prenumeranterna. Fördelningen är hygglig bland läsarna, många kvinnor läser sin partners tidning. Men bland prenumeranterna har vi bara lyckats charma tio procent kvinnor. Nyhetsbrevet eSKOGEN är välkänt, liksom platsannonserna på webben. Men webben i övrigt och Facebook lockar inte tillräckligt många. 14 procent tycker dessutom att tidningens artiklar borde vara längre och djupare. Där har vi något att fundera på.
Mycket av innehållet i SKOGEN är tips, tester och goda exempel. Undersökningen, och alla andra reaktioner vi får, visar att ni prenumeranter är hungriga på både utveckling och förändring. Søren Kierkegaard hade alltså fel.
SKOGEN 4/2015